Nyheter

– Eiendomsutviklere bør legge til rette for dem som driver sosialt

Bruktbutikker brukes i en bevisst strategi for å gjøre bydeler mer attraktive, mener Gaute Brochmann. Redaktøren mener eiendomsutviklere bør legge mer til rette for sosiale aktører.

– Det er gentrifiseringens pris, sier Gaute Brochmann, redaktør for Arkitektur N.

Maritastiftelsen må legge ned sin butikk i Markveien på ­Grünerløkka i Oslo, som følge av at utleier Olav Thon Eiendom ønsker å øke leien for lokalet. Brochmann mener at situasjonen er et typisk eksempel på at arbeiderklassestrøk blir forvandlet til bydeler for mer velstående befolkningsgrupper.

Gentrifisering

Brochmann stiller spørsmål ved om man har kommet til et punkt i historien der eiendomsutviklere kanskje burde se verdien av å la noen av de originale kvalitetene i et 
boligområde få lov til å bli ­værende.

– Akkurat som noen sier «ta vare på kjøpesenteret Gunerius». Ikke fordi det er fint, men fordi det er en del av historie-
fortellingen i Oslo. At det finnes verdier som ikke er en del av den rene markedsmekanismen, sier han.

Brochmann mener at eiendomsutviklere i større grad bør legge til rette for sosiale aktører slik som arbeidslivstrening i­ byområder.

En strategi

Arkitekten sier at mange eiendomsutviklere legger til rette for at bedrifter og 
personer med kulturell kapital, slik som bruktbutikker og kunstnere, flytter inn i lavprisområder. Disse bidrar da til å heve trivselen – og dermed også leieprisene i området. Når leieprisene har nådd et visst punkt kan de øke leien eller selge, og på denne ­måten øke sin profitt.

– Er dette en del av en strategi?

– Det kan man svare helt ubetinget ja på, sier han.

– Er situasjonen med Maritabutikken et eksempel på at byutviklere mangler interesse for det sosiale?

– Jeg tror det er to typer: Olav Thon fremstår for meg som en forretningsmann som tilfeldigvis tjener penger på eiendom, men som ikke er interessert utover det økonomiske. Den andre typen er for eksempel Aspelin Ramm 
Eiendom, Avantor eller Smedvik i Stavanger - som bygger by med lange horisonter og et ønske om å tjene penger på produkter som har sosial bærekraft i en lang horisont, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter