Nyheter

Digital-menigheten vokser

Flere søker til det digitale kirkerommet. Nå satser Den norske kirke mer på å møte folk i sosiale medier.

TRONDHEIM: – Det digitale kirkerommet er for flere og flere mennesker det eneste kirkerommet de våger seg inn i, sier Ingeborg Dybvig.

Den direktesendte åpningsgudstjenesten på Kirkemøtet nådde 12.000 på Facebook, og kirkerådslederens tale nådde 11.000 mennesker, forteller kommunikasjonsdirektøren i Den norske kirke.

LES OGSÅ: Velger nettet framfor kirken

– Bør satse

Dybvig mener at Den norske kirke bør satse mye mer på sosiale medier enn det gjøres i dag – både sentralt, regionalt og lokalt. Nabolandenes folkekirker har satset tidligere og brukt mer penger og mannskap.

Kirkens mål for 2017 er å bruke én million kroner og få én ansatt til å arbeide med sosiale medier.

– Hvorfor er ikke tilstedeværelsen i sosiale kanaler bedre i 2017 hvis man tror at Norges største organisasjon har verdens beste budskap, Ingeborg Dybvig?

– Det handler om prioriteringer. Men utviklingen vår er ikke så verst når vi ser at den digitale satsing for alvor startet i 2010. Instagram startet vi med på Kirkemøtet i fjor. Der har i 1.300 følgere. Flere forlater Twitter, så det satser vi ikke på. Med tiden skal vi på Snapchat, kanskje til kampanjer, men foreløpig har vi ikke ressurser til det.

LES OGSÅ: Prester bruker nettet til sjelesorg

Facebook

Den viktigste kanalen når Den norske kirke ønsker å nå ut til flere mennesker i sosiale medier (SoMe) er Facebook. I Norge er 3,8 millioner mennesker på nettsamfunnet – like mange er medlemmer i Den norske kirke.

– Facebook er verdens tredje største land, sier Ingeborg Dybvig.

For knapt to år siden hadde Kirkerådets Facebook-side 1.300 likes. I år regner hun med at de når 25.000 likes.

LES OGSÅ: Skrev 25 millioners-kontrakt om nettsider

Tenker riktig

Astrid Valen-Utvik har lest strategidokumentet for kirkens SoMe-satsing. Hun er ekspert på sosiale medier og ble i 2012 kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon.

Hun er spørrende til om det er rett å holde seg borte fra Snapchat der mange unge er, men bekrefter at det krever en del ressurser å utnytte plattformen. At Facebook prioriteres er riktig, for «alle» er der.

– For mange virksomheter er Facebook blitt viktigere enn deres egne nettsider fordi de kan ha en dialog i nettsamfunnet, sier Astrid Valen-Utvik.

Digitalrådgiveren mener det kan ta lang tid å nå resultatene Den norske kirke ønsker om de ikke får inn flere personer og mer penger til satsing på sosiale medier:

– Jeg tror de kan lykkes, om de satser. Strategien de har lagt er mer gjennomarbeidet enn den mange andre større virksomheter har, mener hun.

LES OGSÅ: Vil vinne bispevalget med Facebook

Folk spør

Sosiale medier blir en viktigere og viktigere kontaktflate framover, mener Ingeborg Dybvig. Flere og flere melder seg på Facebook med spørsmål.

En spør om det er for sent å døpe sønnen som er fire år. En som oppdager at hun er feilregistrert i kirken spør om hun kan fortsette å være medlem selv om hun ikke er døpt.

Dybvig undrer på om slike henvendelser kan tyde på at man vil høre til et sted i en tid med sterkere religionsdebatt og større religiøst mangfold.

– Jeg tror vi kan bli enda modigere til å snakke om synd, nåde og barmhjertighet, for eksempel, sier hun.

LES OGSÅ: Her er kirkens Vær-varsom-plakat

Dra tilbake

Uten å vite om hva Dybvig sier, tenker Astrid Valen-Utvik det samme.

– I et samfunn i omstilling og der verdier diskuteres, har kirken en mulighet til å få folk tilbake fordi de kan være en tydelig stemme i debatten, mener Valen-Utvik.

Kirken kan tørre å ta en posisjon og ha en tydelig mening, men da må de ville noe mer enn bare å være til stede, mener hun. De må vise hva de har å tilby sine medlemmer og samfunnet, og de må ta del i debatten som foregår i sosiale medier.

Kirkerådet har laget en veileder for hvordan kirkelige ansatte skal opptre i sosiale medier og nettdebattforum.

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter