I oljebyen kan det ende med at FNB inngår i et flertall med Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Miljøpartiet De Grønne og Rødt. Samtalene kom i gang allerede på valgkvelden og fortsatte onsdag på tredje dagen.

Det mulige samarbeidet har vekket sterke reaksjoner blant flere bompengemotstandere, ifølge NRK, som først omtalte saken. Fremskrittspartiet reagerer også.

– Dette er den største politiske svindelen i Stavangers historie. Her har folk stemt på partiet mot bompenger og ender opp med å få MDG som elsker bompenger og hater bilen, i stedet, sier gruppeleder Leif Arne Moi Nilsen.

– Folk har all grunn til å være forbanna og føle seg lurt trill rundt, sier han.

FNB: Var tydelige

Flere bompengemotstandere kommenterer forhandlingene på Facebook-siden Bomfritt Jæren NOK er NOK. Mange bruker sterke ord for å gi uttrykk for at de føler seg lurt, at partiet har sviktet, at politikere ikke er til å stole på, og at partileder Frode Myrhol burde ha gitt beskjed før valget om at samarbeid kunne være en mulighet.

I FNB har de merket seg misnøyen, men partileder Frode Myrhol har liten forståelse.

– Renspikket tøv, sier han om kritikken fra Fremskrittspartiet.

Han mener mange som har kastet seg på i sosiale medier, heller ikke forstår hvordan det politiske landskapet arter seg lokalt i Stavanger. Det er noe ganske annet å samarbeide med MDG i Stavanger enn i Oslo eller Bergen, understreker han.

Velgerne har heller ingen grunn til å føle seg ført bak lyset, ifølge Myrhol. Han viser til at FNB gjorde det klart under hele valgkampen at de er blokkuavhengig, og mener det er naturlig at partiet nå søker makt. Han beskriver forholdet til MDG som pragmatisk.

– Det handler om å gi og ta. Vi har stemt mye sammen i bystyret i løpet av de siste fire årene om levekår og oppvekstpolitikk. Begge er positive til bedre kollektivdekning, så det er interessante nyanser, sier han.

LES OGSÅ: KrF taper og vinner makt – her får du den store oversikten

– Mer som et sentrumsparti

Etter måneder med stridigheter ble det forrige uke enighet om en bymiljøpakke på Nord-Jæren. Enigheten innebærer blant annet at rushtidsavgiften fjernes og at elbiler må betale halv takst i bomringen. Det understrekes også at nullvekstmålet skal nås.

Med denne avtalen i bunn, kan Nord-Jæren gå inn i nye forhandlinger med staten.

Både Miljøpartiet De Grønne og Rødt har gitt uttrykk for at det bør være gode muligheter for å finne fram til praktiske løsninger med FNB.

FNBs program ligner andre sentrumspartier, mener MDGs fjerdekandidat Håkon Fossmark.

– Det gir rom for forhandlinger. Det er ikke tvil om at vi har motstridende interesser på noen spørsmål, som bompenger, men vil se om vi kan komme til enighet, sier Fossmark.

(©NTB)