Nyheter

– Det er Frps flyavgift

Venstres Abid Raja dunker til mot Frps flukt fra flyseteavgiften. KrF-lederen mener krangelen er «uheldig» for samarbeid.

– Dette er en Frp-avgift, konkluderer Venstres samferdselspolitiske talsmann, Abid Raja.

Han vil ikke vite av at Venstre skal sitte enslig igjen i forsvar når proteststormen mot den nye miljøavgiften på flyseter vokser stadig sterkere.

Ikke bare i Venstre, men også innad i KrF, reagerer representanter sterkt på at Frp-statsråder unngår å forsvare den omstridte avgiften i budsjettavtalen. Frp-representant Øyvind Korsberg ber dessuten om at de fire borgerlige partilederne møtes for å fjerne flyseteavgiften.

LES OGSÅ: – Hei, jeg heter Rachel og er jøde

Raja: Frp høynet. Venstres Raja mener Frp har sterk opphavsrett til den nye avgiften. Raja hevder Frp og Høyre selv sørget for å heve avgiften fra Venstres forslag om 55 kroner til det som ble summen på 88 kroner.

– Den økningen må regjeringen alene ta ansvar for. Alle de fire partiene sto bak avgiften og ingen kan løpe i fra og si at de er uenig. Om man faktisk var uenig, så burde man i forhandlingsrommet sagt at dette «vil vi overhodet ikke tåle».

LES OGSÅ: – Jeg tror Putin gjør sitt beste for klimaet

Som «poseavgiften». Akkurat som fjorårets omstridte avgift på plastposer, ble flyseteavgiften trukket inn for å løse floker i fastlåste budsjettforhandlinger. Venstre ønsket seg helst økte avgifter på drivstoff – noe som var helt uspiselig for Frp.

– Frp valgte heller flyreisen. Da eier de også flyreisen. Avgiften er like mye Siv Jensen og Ketil Solvik-Olsen sin, som Venstres. Den eies av alle fire partier. Økningen fra 55 til 88 kroner eies i all fall av regjeringen. Altså er dette en Frp-avgift, hevder Raja.

Venstre og Raja hevder at om Frp heller hadde godtatt en CO2-avgift på 25 øre på diesel og bensin så hadde inntektene vært på samme nivå som med 88 kr fra ny flyavgift.

– Dette skjer på Frps vakt. Derfor er det å skylde utelukkende på Venstre ren smålighet. Frp bør se seg sjøl i speilet, lyder det fra Raja.

LES OGSÅ: Hit har 20 år med klimaforhandlinger ført oss

Frp: Ikke vår. Frp-profiler vedkjenner seg ansvar for den omstridte posten i budsjettavtalen, men distanserer seg likevel fra avgiften. Frps parlamentariske leder, Harald T. Nesvik, erkjenner at «avtalen er inngått» og svarer ikke ulikt andre Frp-topper:

– Vi må forholde oss til en inngått avtale. Men dette er ikke noe som Frp ønsker. Andre har spilt inn dette og slik ble det.

– Venstre hevder at flyseteavgiften også er Frps avgift?

– Nei, det sier seg selv: Regjeringen la frem sitt budsjett i oktober. Avgiften kom for å få budsjettet i land og få på plass en avtale. Det får de som ville ha denne flyseteavgiften svare for.

Da Frps stortingsgruppe skulle si ja eller nei til budsjettavtalen, stemte enkeltpolitikere imot nettopp på grunn av flyseteavgiften. En av dem var Øyvind Korsberg:

– Men når man ser alle protestene om hva dette medfører, så burde alle partilederne sette seg ned og finne en løsning som med plastposeavgiften, sier han.

Følg oss på Facebook og Twitter!

«Knut Arild-posen». KrF-leder Knut Arild Hareide reagerer på at det igjen oppstår opphavskrangel.

– Jeg tenker det er uheldig for alle de fire partiene om det blir en slik runde, sier han.

Hareide påpeker at flyseteavgiften stammer fra Venstres opprinnelige budsjettforslag. Men den ble til et eget forslag, spilt inn av regjeringspartiene selv.

– Det er et bra forslag, som tar for seg både innenriks og utenriks luftfart og samtidig sparer de mest utsatte distriktsrutene, sier Hareide.

I fjor var det en tilsvarende debatt om poseavgiften: Var det «Trine-posen»? Eller «Siv-posen».

– Og jeg var fornærmet fordi den ikke ble kalt «Knut Arild-posen», spøker KrF-lederen.

– Det ble aldri noe av poseavgiften, men flyseteavgiften kommer, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel

Per Anders Hoel har vært politisk journalist i Vårt Land siden 1990. Har også vært redaksjonssjef og administrativ redaktør i avisen. Har du tips om saker, send mail til per.anders.hoel@vl.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter