Nyheter

De digitale flygebladene

Det nye flyvebladet er digitalt. Før høstens kommunevalg bruker partiene store ressurser på å nå deg på Facebook, i kampen om kommunestyreplassene i din kommune.

Partiet Rødt har 670.000 kroner å bruke på valgkamp totalt i hele landet. Partiet er i år ikke invitert til NRKs debatter, men partiet har samlet inn omtrent 80.000 norske kroner via smådonasjoner. Pengene skal brukes til å spre en videosnutt til like mange på Facebook, som de ville nådd gjennom TV-ruta.

– Vårt inntrykk er at det er en del medlemmer som har gitt, men også en del som sympatiserer med andre partier, men som syntes det var urettferdig at vi ikke fikk være med i NRK, sier valgkampsekretær Ole Mjelstad.

Sosialistisk Venstreparti sentralt skal bruke 3,2 millioner kroner på valgkamp. Hver eneste av budsjettets 100.000 annonse­kroner vil havne hos sosiale medieselskap.

– Vi må konsentrere ressursene der vi får mest igjen for det. Sosiale medier er bedre egnet for målrettet å nå de som potensielt kan sympatisere med partiet, sier Kari ElisabethKaski.

Men partiet skal også ta i bruk eldre teknologi.

– Nytt av året er at vi skal ringe veldig mange telefonnummer. Akkurat slik som Høyre og Arbeiderpartiet gjør når de banker på dører. Men vi er et lite parti, og plukker derfor opp telefonen i stedet.

Arbeiderpartiet vil i år, som i tidligere valgkamper, banke på dører i hele landet. Men også her lurer teknologien i bakgrunnen. Partiet har utviklet et dataverktøy som gjør det lett å organisere husbesøk i områder der det finnes mange mulige Ap-velgere.

– De gamle valgkampaktivitetene er fortsatt viktige, sier Pia Guldbrandsen, kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet.

Partiet sentralt vil bruke 15,5 millioner kroner på valgkampen. I tillegg kommer lokalpartienes budsjetter. De varierer kraftig.

– Eksempelvis har Rollag og Veggli Arbeiderparti et eget budsjett på 15.000, mens Tromsø har 330.000.

Men også Arbeiderpartiet har flyttet seg etter velgerne. Guldbrandsen står foran et bilde av Einar Gerhardsen som taler til et fullstappet Youngstorg.

– Der samlet man de store folkemengdene før. I dag finnes folkemengden på sosiale medier. Derfor må vi også være der.

Senterpartiet sentralt bruker 1,1 million på valgkamp. Men i motsetning til Ap brukes det mer penger lokalt enn sentralt. Også her vris pengebruken fra papir til nett og sosiale medier. Det krever noe nytt av politikere og frivillige sier generalsekretær, Knut M. Olsen

– Ikke bare må man få frem budskapet mer kortfattet og poengtert, om man skal nå ut på 140 Twitter-tegn. I motsetning til papirannonser oppstår det i sosiale medier også gjerne en dialog. Da må man nesten være tilstede minutt for minutt, 24 timer i døgnet.

Har det gjort det mer slitsomt å drive valgkamp?

– Jeg vil heller si at det har blitt mer artig og levende.

KrFs valgkampbudsjett sentralt er på 1.65 millioner. I tillegg kommer lokale budsjetter, men det har ikke partikontoret oversikt over, skriver politisk rådgiver Erlend Kjærnsrød, i en e-post. Han skriver at selv om utendørsreklame utgjør den største potten i den summen, vil også KrF bruke mer av sine penger på sosiale medier enn før.

– Men KrFs største ressurs er mennesker, ikke millioner. Vi har 30.000 medlemmer som er gode ambassadører for partiet, skriver Kjærnsrød.

LES OGSÅ: Stunt-valgkamp for lånte penge

Venstres totale budsjett er på 2,6 millioner. I den summen ligger det én million fra fylkes- og lokallagene. 2,2 millioner brukes på nettannonser, mens resten går til trykksaker og skolering.

– Vi satser mer på google, og mindre på sosiale medier enn de andre partiene, sier kommunikasjonssjef Steinar Haugsvær. Også lokale nettaviser vil tjene penger på Venstres valgkamp i år.

– Dette er et lokalvalg, så vi tenker at det er et viktig sted å møte velgerne på.

Høyre har kastet pikéskjortene.

– Heldigvis, sier kampanjerådgiver, Marie Gjelsvik, og viser frem fleece-gensere og buttons.

Hun synes genserne passer bedre med partiets nye mantra «Mennesker, ikke millioner».

Dag Terje Solvang, markedssjef i Høyre vil ikke gå detaljert innpå hvordan partiet bruker sitt valgkampbudsjett på mellom 13 og 15 millioner kroner til sammen.

– Men Facebook er en stor del av vår vridning fra print til digitale medier.

Partiet satser også på å sørge for at saker fra Høyre oftere dukker opp når du bruker Google. I tillegg har partiet brukt penger på nye nettsider for lokalavdelingene.

– Der har vi vært dårlige, spesielt på mobiltelefon og nettbrett.

Fremskrittspartiet var lenge det suverent største partiet på Facebook. Og sosiale medier vil fortsatt være en viktig del av partiets valgkamp, sier Helge Fossum. Han vet ikke hvor store de lokale budsjettene er til sammen, men sier partiet sentralt vil bruke omlag 6 millioner kroner på valgkamp i år.

– Sosiale medier er en glitrende måte å oppnå dialog for oss som ikke går dør til dør.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter