Kirke

Ble med i sekt på nettet

Gjennom PC-en på gutterommet deltok Harald Haslerud Drivdal i en afroamerikansk kirke som hevder de er etterkommere av oldtidens israelitter. Nå vil han advare andre.

– Folk som sitter isolert på en datamaskin kan lettere bli utsatt for slike nettsamfunn. Særlig hvis man er litt naiv, såret, vil være del av noe stort og tilhøre en familie, sier Harald Haslerud Drivdal.

I en periode på to år var han aktivt medlem i den USA baserte kirken «Gathering of Christ Church». De regnes blant «Black Hebrew Israelites», en samlebetegnelse for nyreligiøse grupper av afroamerikanere som identifiserer seg som jøder.

Blant annet forkynner kirken at undertrykte urbefolkninger over hele verden er etterkommere av Israels tolv stammer og at myndigheter drevet av Satan holder sannheten skjult. Drivdals hverdag handlet om å misjonere og leve etter moseloven i Bibelen. I en periode reiste han også til Liberia for å overbevise innfødte om at de er jøder.

– Det eneste jeg brant for var å leve hellig og rettferdig. Jeg hadde mye dårlig samvittighet. Når jeg brøt loven kunne jeg bli deprimert og fastet for å bli rettferdig for Gud igjen, forteller Drivdal.

LES MER: Jehovas vitner risikerer ekskludering hvis de stemmer ved offentlige valg

Ble døpt

Det var gjennom nettstedet Youtube at Drivdal

kom i kontakt med kirken. Han var 18 år gammel, hadde droppet ut av videregående skole og strevde med rusproblemer.

– Jeg var lei av måten jeg levde på og søkte etter sannhet og mening. Det var noe radikalt og militært med måten de formidlet på. Jeg kunne trenge litt disiplin og hadde alltid ønsket å se opp til noen, forteller Drivdal.

Etter flere samtaler på Skype ble Drivdal overbevist. I

Danmark møtte han en representant for gruppen og lot seg døpe. Rusavhengigheten slapp tak og livet fikk ny mening.

– Hva overbeviste deg om at det de forkynte var sant?

– At verden er styrt av den onde ga mening for meg.

Verdensbildet deres bekreftet at synden herjer og at kirken har forlatt Gud og hans lov. Jeg trodde det var i deres fellesskap alene at mennesker levde hellig og rettferdig, slik det var rett å gjøre. Dåpen min ble også en sterk opplevelse som bekreftet at jeg var på rett vei.

REPORTASJE: Tor Swaha Opheim er nordmannen som var livvakt for en av verdens mest kontroversielle guruer. Nå trekker han selv hundrevis av mennesker til hedalsskogene i Valdres, men ingen har sett ham på butikken

Uten kirkebygg

Til forskjell fra i andre trossamfunn hadde han ikke et kirkebygg å gå til. Det hendte at han møtte andre medlemmer, men møtene med gruppen skjedde primært over internett. Hver lørdag, på sabbaten, fulgte Drivdal undervisning og hadde Skype-møter med gruppen.

– I begynnelsen følte jeg meg spesiell, siden Gud hadde utvalgt meg. Jeg tenkte dette var den rene sannheten som bare noen få trodde på. Offentlige myndigheter og andre religioner ble regnet som fiender.

Som en hvit nordmann ble Drivdal regnet som en «edomitt», altså folkegruppen som ifølge Det gamle testamentet er nedstammet fra Jakobs bror Esau. Drivdal ble ønsket velkommen, men følte seg som et annenrangs medlem på grunn av hudfargen.

– Det gikk så langt at jeg forsket på slekten min for å se om vi har mørkt blod, forteller Drivdal.

LES MER: Frykter sektetablering i Norge

Brudd

Familien hans reagerte på det radikale livet han levde,

og etter hvert begynte Drivdal selv å sette spørsmålstegn ved kirkens lære.

– Lederne hadde veldig stor autoritet og ga ikke rom for uenighet. Jeg merket at man ikke egentlig var velkommen dersom man ikke trodde på akkurat det samme som dem, forteller Drivdal.

Dette ble årsaken til at Drivdal etter to år brøt med trossamfunnet. Tiden etter bruddet var krevende.

– Tryggheten jeg hadde i fellesskapet var borte. Det var en turbulent og forvirrende tid. Med tanke på tro, var det nesten som å være i en ødemark på leting etter et nytt hjem.

I dag er det fem år siden bruddet. Drivdal er nå 25 år gammel og aktiv i en pinsemenighet, noe han regner som et langt sunnere alternativ.

– Det var en evig kamp om å være god nok og et usunt fokus på mennesker og ledere. Nå har jeg blitt mer trygg på det Jesus gjorde på korset, at lovens krav om rettferdighet er oppfylt i Kristus og at han ber meg følge i sine fotspor, sier Drivdal.

Pseudohistorie

Religionshistoriker Asbjørn Dyrendal ved NTNU forteller at det finnes en mengde pseudohistoriske teorier som identifiserer Israels tapte stammer med folkegrupper i dag.

Black Hebrew Israelites har sitt opphav fra slutten av 1800-tallet i USA.

– Den afroamerikanske befolkningen hadde erfart

slaveriet, borgerkrigen og Ku Klux Klan-terroren i etterkant. Noen av dem identifiserte seg med bibelfortellingene om undertrykkelse og fangenskap og sa «dette er helt åpenbart oss», forklarer Dyrendal.

Han forteller at nye religiøse bevegelser, som avviser konvensjonell kunnskap og trekker skarpe skiller mellom godt og ondt, er mer tilbøyelige til å koble troen sin opp mot konspirasjonsteorier.

– Ser du eksempler på at slike grupper som holder kontakt gjennom internett kan utvikle sekteriske trekk?

– Dersom man ikke omgås i hverdagen er det vanskeligere å utføre sosial kontroll. Men det er enkelt å finne eksempler på andre typer sekteriske trekk, slik som tydeliggjøring av at man er annerledes fra andre grupper, sier Dyrendal.

At kontakten mellom medlemmer foregår over nettet kan gjøre det lettere å forlate gruppene. Men det kan likevel oppstå tette bånd, mener Dyrendal.

– Online aktivitet er også en del av det virkelige livet. Man har forbindelser, og er del av nettverk med meninger, forpliktelser og sosiale bånd som man har brukt mye tid på å opparbeide. Man kan ikke bare «logge av», det er mer som å slutte å røyke hvis det samtidig innebærer å gi avkall på alle vennene dine, sier han.

Vårt Land har henvendt seg til Gathering of Christ Church for en kommentar, men de har ikke gitt respons.

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke