Nyheter

Biskoper vil ha mediehjelp

Mens biskopene vil på medietreningskurs – slår veteran Ole Chr. Kvarme et slag for at alle biskopene skal få kommunikasjonsrådgivere.

Bilde 1 av 2

– Det er fint med kurs og seminarer, men det er treningen i det daglige med nære medarbeidere som betyr mest. Det handler om å finstille hva vi ønsker å formidle, sier Oslo-biskop Ole Chr. Kvarme.

Denne uka skal bispemøte behandle en sak om kirkens kommunikasjon og medlemskontakt. En av tingene som ønskes gjennomført er et medietreningskurs. I den forbindelse har PR-byrået Burston-Marsteller (BM) lagt fram et anbud på et kurs til 50.000 kroner for landets tolv biskoper.

SE VIDEO: Den norske kirke på 100 minutter

Intevju-bisitter

Kvarme har allerede, som den eneste biskopen, en fulltidsansatt kommunikasjonsrådgiver. Miriam Stålsett Follesø møter journalist og fotograf i resepsjonen og viser oss opp til møterommet. Der er det satt fram kjeks, kaffe og vann. Under intervjuet følger hun med og noterer.

– Biskopene har blitt synligere og synligere og vi lever i et mediesamfunn. Jeg har i mange år tatt opp at det må gis rom i budsjettene for en som har medier og kommunikasjon som ansvar – ikke bare for meg som biskop, men for hele bispedømmet. Jeg er glad for at vi har fått det til, sier Kvarme som har til sammen 18 år som biskop bak seg.

LES OGSÅ: Biskopen forberedt på mer bråk rundt to homofilisyn

Kurset fra BM inneholder både teori og praktisk intervjutrening foran kamera. Biskopene blir så evaluert og får tilbakemelding på hvordan budskapet kan bli tydeligere, engasjement, ordvalg, kroppsspråk og stemmebruk.

– Blir du gira eller stressa av TV-kameraene, Kvarme?

– Jeg er slik skrudd sammen, at når kameraene går eller når jeg står foran en forsamling, så kommer roen i kroppen. Det som måtte være av stress eller spenning ligger i forkant. Og hvis journalisten har gode spørsmål, eller jeg synes temaet er viktig, kommer iveren eller begeistringen, sier han.

LES OGSÅ: Presten red rundt på et muldyr og forkynte i den argentiske landsbygden – nå blir han helgen

Kortfattet og kortklippet

Og selv om intervjuene har vart lenge, som dette på nesten 40 minutter, er det ikke alltid det er plass til så mye på trykk eller i en TV-sending, opplever han.

– Vi må hele tiden trene på å være kortfattede og tydelige, sier han.

Det har også hendt at han har sagt ting han angrer på i intervjuer.

– Jeg har noen ganger latt meg forføre ut på glattisen av journalister. Etter intervjuet fortsetter spørsmålene å kverne, og natta etterpå, eller kanskje to netter etterpå, kommer jeg på hva jeg skulle sagt, sier han.

LES OGSÅ: Helgener er ikke nødvendigvis de beste forbildene

– Viktig egenskap

Skal mediene bruke en biskop til mer enn som kilde når det stormer rundt homofilisaken, må de geistlige formulere seg på en måte som gjør at journalistene ringer dem opp igjen, mener medierådgiver Trond Albert Skjelbred i Nor PR.

Han tror ikke alle har medfødt medietekke, men at alle kan lære noe av kurs.

– Det vil gjøre dem tryggere og man blir aldri dårligere av å trene, sier han.

– Nå skal det velges ny biskop i Stavanger. Bør mediehåndtering være et tema i ansettelsesprosessen?

– Det er en viktig egenskap. Hvis man har visjoner om å fylle opp kirkerommet så begynner det på toppen. Kirken må ha synlige og relevante leder som snakker til hjertet og som har visjoner, ellers blir kirken irrelevant over tid, sier han.

LES OGSÅ: Slik tar menigheter grep om egne medier

Forfatter av boken En mer synlig kirke, Oddbjørg Aasen Bjørdal, har kurset en rekke kirkeansatte i mediekontakt og tror biskopene har godt av litt intervjutrening.

– Det høres fornuftig og klokt ut med medietrening. Det er viktig at biskopene er synlige og kommuniserer kirkens budskap på en god måte.

Du har holdt mange kurs for kirkeansatte. Hva tenker du er viktig å lære dem?

Det viktigste er å skape trygghet i en slik situasjon. Slik at man vet at man kan klare å si ting på en god, folkelig og relevant måte.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter