Nyheter

Ber med rifla på fanget

En utbrytermenighet fra Moon-bevegelsen har begynt å velsigne massedrapsvåpen. Det kristne magasinet Sojourners mener det er tid for mer enn å be, og vil ha kampanje mot våpnene.

Når det finnes personer som går inn i skoler og kirker og skyter og dreper, hvordan skal kirker og kirkegjengere forholde seg?

I USA har debatten gått siden 5. november da 26 mennesker ble drept utenfor en baptistkirke i Sutherland Springs i Texas. Skytingen regnes som det verste angrepet på en kirke i moderne amerikansk historie. Mens noen tar til orde for væpnet kirkevakt, vil andre vil ha med seg eget våpen i kirkebenken i tilfelle noe skulle skje.

Velsignet

En utbrytermenighet fra Moon-bevegelsen valgte i forrige uke en annen vri: Medlemmene skulle møte til gudstjeneste med hver sin uladde AR-15 rifle, som så ble bedt for og velsignet. Menigheten holder til i Pennsylvania og kaller seg World Peace and Unification Sanctuary. Den ledes av pastor Hyung Jin «Sean» Moon, sønn av Sun Myung Moon, som grunnla bevegelsen Den forente familie og hevdet at han var Messias. Ifølge NTB ba pastoren om at medlemmene «gjennom den gudegitte retten til å eie og bære våpen, kan beskytte hverandre og beskytte en blomstrende menneskehet». Pastoren trakk paralleller mellom «jernstaven» som blir omtalt i Bibelen i Johannes Åpenbaring kapittel 2. Der står det at den som seirer og «holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene: Han skal styre dem med jernstav».

Tro og gjerninger

Redaktør for det kristne magasinet Sojourners, Tim Wallis, går i stikk motsatt retning. Samme dag som Moon-utbryterne ba for våpnene sine, oppfordret han kirker og kristne til å gå til kamp mot våpenorganisasjonen National Rifle Association (NRA), og støtte alt de kan initiativene som skoleelever i Florida har startet mot våpenorganisasjonen.

I en kommentar skriver Wallis at han ofte sender «tanker og bønner» til mennesker som står midt oppe i tragiske hendelser. Men etter dagen da 17 mennesker ble drept i en masseskyting ved en videregående skole i Parkland i Florida nylig, har det slått ham at det mange av ungdommene nå sier, også de som er kristne, er at nå er det ikke nok med bønn. Nå må det gjøres noe.

«Jeg tror på at det er makt i de foldede hender, men som apostelen Jakob skriver: En tro uten gjerninger er død. Derfor er det nå tid for å tenke på sammenhengen mellom tanker, bønner og handlinger mot våpen og vold», skriver Wallis.

I Parkland har ungdommer startet kampanjene #NeverAgain og #MarchForOurLives. De krever bedre bakgrunnssjekk av personer som vil kjøpe våpen, forbud mot typiske drapsvåpen og at politikere som mottar pengebidrag fra NRA, ikke må gjenvelges.

Ingen festning

Journalisten Tom Verde i det uavhengige amerikanske nettstedet Religion News Service har tatt et sveip både i Bibelen og bakover i historien for å se hvordan kirker har forhold seg til våpen. Han forteller om da engelske kong Henrik IIs soldater i 1170 møtte opp utenfor katedralen i Canterbury på jakt etter erkebiskop Thomas Becket. Noen av munkene som var der begynte å barrikadere kirkedøren, men erkebiskopen stoppet dem. Han sa at kirken var et bønnens hus, ikke en festning. Deretter ble erkebiskopen slaktet ned like foran alteret. Kongens utsendte ble senere ekskommunisert fra kirken.

Er det noen forskjell på hvordan en kirke og en skole bør forholde seg til mennesker som skyter?

Uten sverd

Bård Mæland mener kirka som alle andre institusjoner må vurdere trusselsituasjonen. I Norge er det politiet og sikkerhetsmyndighetene som vurderer sikkerheten, for eksempel hvis kongehuset eller sentrale politikere besøker en kirke.

– I god luthersk tradisjon skal kirka forutsette at myndighetene sikrer fri trosutøvelse. Kirken skal ikke bære sverd. Det ansvaret er plassert hos myndighetene, sier Mæland, som er professor og prorektor ved VID vitenskapelige høgskole og tidligere feltprest og forsker i Forsvaret.

Han understreker at kirka skal være opptatt av å styrke og bevare alt liv, og gjøre det den kan for å ta vare på mennesker som kommer til gudstjeneste. Da er det naturlig å for eksempel sørge for flere utganger slik at det er mulig å rømme hvis én inngang er stengt eller farlig å benytte.

I Norge er våpenlovene strengere enn i USA. Mæland mener det også i Norge er riktig av kirka å jobbe sammen med andre krefter for å skape en kultur som ikke legger opp til større tilgang på våpen.

– Når vi vet hva tanken om at hver mann skal ha sitt våpen for å forsvare sin eiendom og frihet gjør med nivået på vold og terskelen for å bruke vold, er det en del av kirkens diakonale oppdrag å mene noe om strukturer og lovgivning på dette området i samfunnet, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter