Nyheter

Bekymret for manglende muslim-misjon

Biskop mener dialog har stjålet ­oppmerksomhet fra misjon rettet mot muslimer. 
– Ingen motsetning mellom dialog og misjon, mener Ingrid Rosendorf Joys.

Bilde 1 av 3

– I Den norske kirke har det vært lite oppmerksomhet på å vinne­ muslimer for Kristus. Vi har vært for passive og for utydelige. I den grad vi har vært opptatt av muslimer, så har det enten vært
i rammen av etableringen av 
dialogfora, eller innenfor rammene av konvertittematikk, sier biskop emeritus, Tor B. Jørgensen.

Han etterlyser et tydeligere engasjement fra misjonsorganisasjonene.

– De har et større potensial for å nå muslimer. Hvorfor har ikke lokale misjonsorganisasjoner blitt et senter for dialog og deling av evangeliet? spør han, og nevner Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA) som et unntak:

– De har en tydelig profil på 
at de ikke bare ønsker å være dialogiske, men også peke på Kristus.

LES OGSÅ: «Kristne er ikke de eneste som lever i en boble», skriver Didrik Søderlind

Gjerningsreligion

– Misjon for muslimer er svært viktig, fordi det er en annen gud vi møter i Koranen og islam enn i Bibelen, sier Tore Arnegard, til KPK.

Han er generalsekretær i Kristen Muslimmisjon (KMM), som i helgen avholder sin generalforsamling på Frekhaug utenfor Bergen. KMM er en liten organisasjon med om lag 2.000 støttespillere. Teologisk er de på linje med Norsk Luthersk Misjonssamband. Arnegård er klar på at islam er vesensforskjellig fra kristendommen.

– Blant annet tror ikke muslimene på treenighetslæren og Jesus Kristus som Guds sønn. De fornekter at Jesus døde og sto opp igjen for våre synder og de kjenner heller ikke, slik vi leser i Koranen, Jesus som stedfortreder og frelser, sier misjonsgeneralen til KPK.

LES OGSÅ: Derfor unngår kristne samtaler om tro

Fryktmekanismer

Det er i år 25 år siden den organiserte religions- og livssynsdialogen i Norge begynte. Initiativet kom fra Nansenskolen, som inviterte­ flere representanter fra ulike ­religioner og livssyn til samtaler, og senere i august markeres jubileet til Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) med et seminar nettopp på Nansenskolen.

Siden har flere liknende fora dukket opp, med en grunnholdning i bunn: Å la deltakerne­ ­møtes som likeverdige parter uten en skjult agenda, og hvor målet er å lære av hverandre. Å møte muslimer med denne tilnærmingen har ikke lagt en ­ytterligere demper på misjonen, tror Tor B. Jørgensen.

– Det er en del fryktmekanismer knyttet til islam, for eksempel en frykt for å provosere større miljøer. Her spiller dialogarbeidet en kjempeviktig rolle i å bygge­ ned slike fordommer. Kommunikasjon rundt store, dype spørsmål i livene våre fungerer aller best der det er grunnleggende tillit mellom medmennesker, sier han.

Skal ikke overbevise hverandre

Heller ikke Ingrid Rosendorf Joys tror religions- og livssynsdialogen virker hemmende på muslimmisjon. Hun er katolikk og leder Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, som markerer sitt 20-årsjubileum i år.

– Dialogarbeidet har ført til en selvrefleksjon hos misjonsorganisasjoner. De har måttet tenke gjennom hva som ligger i å drive misjon, sier Joys.

Hun mener det ikke er noen motsetning mellom dialog og misjon.

– Både kristendommen og islam er misjonerende religioner, og man kommer til bordet med sin egen identitet, religiøse praksis og teologi. Samtidig skal man ikke prøve å overbevise den andre gjennom ord. I stedet skal man finne ting å bygge videre på i fellesskap.

– Er det rom for misjon i en slik tankegang?

– Dialogarenaen er ikke et sted primært for å drive misjon. Det ville vært ødeleggende for dialogen om alle kom til bordet for å overbevise den andre om eget standpunkt, sier hun.

LES OGSÅ: IS med klar beskjed mot kristne i siste utgave av tidsskrift

Mennesker som møtes

Inge Eidsvåg, fofatter og lektor ved Nansenskolen, håper dialogen har bidratt til «mer kunnskap om og større respekt for annerledes troende og tenkende».

– Det betyr ikke en kritikkløs akseptering av alt som blir presentert som «Guds klare ord», men en større forståelse for at vi alle ser stykkevis og delt og at vi har en ting felles: det å være menneske. I dialogen er det alltid mennesker som ­møtes, ikke religioner, livssyn eller kulturer.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Tor B. Jørgensen tror en del kristne er usikre på hvordan de best kan nå muslimer med evangeliet. Selv har han tro på denne metoden:

– Oppsøk muslimske miljøer, ikke av taktisk medmenneskelighet, men av ren medmenneskelighet. Mange muslimer trenger kontakt med norske miljøer for å bli integrert. Men i en slik kontekst skal man heller ikke skjule at man er glad i Jesus 
og ønsker at andre skal møte ham.

LES OGSÅ: Ny generasjon muslimer har inntatt norsk samfunnsdebatt – tar oppgjør med tidligere idealer

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter