I fjor høst kom boka Sjå, eg kjem snart! med fotografier Erlend Berge har tatt av bedehus over hele landet. En utstilling har vært vist i Bomuldsfabriken kunsthall i Arendal, Fotografiens hus i Oslo og på Sunnfjord museum i Førde. Ett av bildene ble også antatt Høstutstillingen i Oslo i fjor.
I helgen åpnet utstillingen på Perspektivet Museum i Tromsø. Der går den inn i det siste året med museets hovedutstilling Homo Religiosus der museet har vendt oppmerksomheten mot hverdagsreligiøsiteten, og gjennom flere års dokumentarisk arbeid gjort seg kjent med store og små trossamfunn i Tromsø.
Et nasjonalt fenomen
Etter vekkelsene på 1800-tallet ble det bygd stadig flere bedehus. Erlend Berges foto dokumenterer at dette ikke bare var et Sørlands- eller Vestlands-fenomen, men noe som bredte seg over hele landet.
– Det er ekstra gledelig at bildene nå også vises i Tromsø fordi mange av bildene er fra Nordland, Troms og Finnmark, sier Berge.
De fleste av bildene tok Berge da han sommeren 2017 reiste landet rundt i bobil på jakt etter bedehus, både de forlatte og de som fortsatt er i bruk. Ingen har dokumentert disse husene i så stort omfang tidligere.
Bilder av døråpnerne
Historien for telles gjennom fotografi av mennesketomme rom, men bedehusturneen ville ikke vært mulig uten bedehusfolket.
– For første gang er det også med seks bilder av de menneskene som var med og åpnet dørene for meg, forteller Berge.
Perspektivet Museum har markert seg med samtidsdokumentasjon og formidling. Troms Folkemuseum og samlingene ved Tromsø bymuseum inngår i museet.