Nyheter

– Awana formidler et skjevt menneskesyn

Awana kritiseres for å vektlegge synd og ha et bokstavtro bibelsyn. Anne Lene ­Otterøen leder Indremisjonsforbundets satsing på trosopplærings­konseptet fra USA.

De la ned søndagsskolen fordi de hadde for få og utslitte ledere. Fredheim arena i Sandnes var misfornøyd med resultatene av barne- og ungdomsarbeidet sitt. En av de største forsamlingene i Indremisjonsforbundet (Imf) så seg rundt etter et opplegg som hadde gode resultater.

De fant Awana.

Konseptet er utviklet i USA for barn og unge i alderen 2 til 18 år. 3,7 millioner unge er innom arbeidet som er spredt til 104 land.

Uro

– Vi opplever at dette er noe Gud har gitt oss. Kun ett av ti barn er innom kristent barne­arbeid. Resten får ikke høre evangeliet. Det kan vi ikke slå oss til ro med, sier Anne Lene Otterøen som er daglig leder i Awana Norge og familiepastor i Fredheim arena.

Barne- og ungdomsarbeidet økte med 50 prosent etter at de tok i bruk Awana, som nå samler 160 barn, ifølge henne.

Så langt har 48 menigheter og forsamlinger meldt seg inn i Awana. Materialet er i bruk i pinse­menigheter, Norsk Luthersk misjonssamband, Den norske kirke og Normisjon. Frikirken vil også ta det i bruk, opplyser Otterøen.

Fredheim Arena har vært en spydspiss i å introdusere det amerikanske barne- og ungdomsopplegget Awana i Norge. Det har ført til at barne- og ungdomsarbeidet i Indremisjonsforbundets forsamling i Sandnes har blitt vitalisert.

«Avvik»

Nå kritiseres opplegget. I Dagen skriver Reidun Farestveit fra Fitjar: «Trass i at deler av konseptet kan forsvarast læremessig, trur eg at det ligg eit besnærande avvik frå vanleg klassisk kristendom her, som vil kunna dra med seg uønska åndsbølgjer…»

Vårt Land har bedt fagpersoner som er eksperter på trosopplæring vurdere skriftlig materiell og det som presenteres på Awanas nettsider. Kristin Graff-Kallevåg, Odd Ketil Sæbø, Bård Eirik Hallesby Norheim og ­Ingunn Aadland uttaler seg ut fra det. Andre har også henvendt seg til Vårt Land med kritiske kommentarer.

LES MER: Søndagsskolen: Vi tenker ulikt

Kritikk

Kritikken av bibelsyn, menneskesyn, gudsbilde og pedagogikk kan oppsummeres slik:

Gjenspeiler et fundamentalistisk bibelsyn der Bibelen fremstilles som en korrekt historiebok. Uttrykker ung-jord-kreasjonisme (jorden skapt på seks dager).

Har et ubalansert menneskesyn. Liten vekt på skapelsesteologi og på muligheter som bor i mennesket.

Henvender seg til mottakerne som objekter som skal ta imot sannheter. Barnet er tomme kar og voksne har svaret. Risikerer at moral og tro ikke blir integrert, men tillært.

Vektlegger lydighet. Kan bidra til at barna lærer seg å handle mer etter lydighet enn ut fra en integrert moral og godhet.

Kan bidra til et bilde av Gud som en man mest av alt skal frykte.

Undring og mysterier er borte­. Lite rom for spiritualitet og åpenhet.

Ubalansert

Awanas norske materiell har et ubalansert menneskesyn, mener Kristin Graff-Kallevåg, som er postdoktor ved Menighetsfakultetet (MF) og har forsket på trosopplæring.

– Skapelsesteologien er ikke tydelig til stede. Dette uttrykkes blant annet i at det første som sies om mennesket er at det er en synder.

Hun har sett på Disipler-­materiellet som brukes i Awanas arbeid for unge fra 8. klasse og oppover.

Å tydeligere inkludere kirkens lære om at mennesket først er elsket, og at mennesket er skapt med en gudgitt ukrenkelig verdi­, ville gitt et mer balansert og positivt menneskesyn, mener Graff-Kallevåg.

Når hun ser på Awanas nett­sider, noterer hun seg det positive i at Awana legger vekt på betydningen av gode relasjoner.

– Det er viktig for barns livsmestring, sier hun.

Skapt av Gud

Inntrykket av at det syndige mennesket vektlegges tidlig, stemmer ikke, mener Anne Lene Otterøen, leder for Awana Norge.

– Det er ikke feil å si at vi er syndere, men først skal barna få et sant bilde av at de er skapt av Gud, og at de er elsket og unike. De skal få vite at denne kjærligheten gjorde at Jesus døde for dem, sier Anne Lene Otterøen.

Hun understreker at de vil hjelpe barn til å reflektere over troen og undres.

– Det trenger ikke ende i samme­ svar for alle. Det har vi respekt for, og vi gir rom for både tro og tvil, sier hun.

LES MER: – Nervøst trosforsvar 

Skiller

Det skriftlige materiellet kritiseres også for å bidra til at barn setter sterke skiller mellom troende og ikke-troende.

I en av de amerikanske bøkene omtales ikke-troende som «barn av Satan».

– Dette finnes selvfølgelig ikke i våre bøker. Vi har fokus på å ­invitere med nye, og vi respekterer ulikheter. Å formidle en tro som sier at alle mennesker trenger frelsen, utelukker ikke ­respekt for mennesker, sier Anne Lene Otterøen.

Awana Norge ønsker ikke å være bombastisk om at jorden er skapt på seks dager. Dette er justert i det norske materiellet, som revideres kontinuerlig, ifølge­ Otterøen.

Amerikanerne har gitt dem full frihet til å endre opplegget teologisk og pedagogisk. Blant annet er dåpssynet endret fra batistisk til luthersk.

Verdensbilde

Ingunn 
Aadland, teolog og rådgiver for tros­opplæring hos IKO – kirkelig pedagogisk senter, baserer sin vurdering av hvordan Awana framstår på den norske nettsiden.

Alderstilpasset opplegg og vektlegging av bibelkunnskap noterer hun som positivt. Derimot mener hun Awana «bør vere særs forsiktig med å løfte fram ‘a strong biblical worldview› som eit forbilde», skriver hun i sin vurdering. Bibelens verdensbilde må settes i «sin historiske samanheng».

Barnedisipler

Barn i gruppen 3-5 år har ikke bare et åndelig potensial, men er «trusforbilder» og skal få høre at «dei tilhøyrer Gud, som kjenner dei». Det ­uttalte målet om å «disippelgjøre» barn klinger derfor ikke helt godt, mener Aadland.

«Det å vere disippel er å vere i lære. Barna som kjem til kyrkja si trusopplæring treng ikkje gjerast til disipler. Det er dei allereie!», skriv Ingunn Aadland til Vårt Land.

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter