Religion

Avviser overnaturlig forklaring

Skeptiker mener opplevelser i grense­landet mellom liv og død skyldes hjernen. – Man kan ikke motbevise Guds eksistens, svarer hjerneforsker.

– Noen vil ha en sterk, religiøs forklaring på det som har hendt. Jeg kan ikke se at det har noen hensikt at for eksempel hjerneforskere da skulle prøve å overbevise en person om det motsatte. Man kan ikke motbevise Guds eksistens vitenskapelig, sier Per Brodal.

Han er lege og professor emeritus i nevroanatomi ved Universitetet i Oslo.

Mellom liv og død

– Hva tror du selv er forklaringen på at mennesker i grenseland mellom liv og død i etterkant har sterke fortellinger om hva de har opplevd?

– Vi vet ikke hva som utløser det mennesker beskriver som en nær-døden-opplevelse, selv om det finnes plausible forklaringsmodeller basert på unormal hjerneaktivitet. Min personlige tro at dette sannsynligvis kan forklares av den tilstanden hjernen er i, med dårlig blodforsyning eller andre forstyrrelser av nervecellenes aktivitet. For mange blir denne forklaringen veldig vanskelig å akseptere. Like lite som hjerneforskningen kan bevise at det som har hendt er ukontrollerte ting i hjernen, kan vi argumentere mot at opplevelsen har en religiøs forklaring, sier Per Brodal.

Vårt Land skrev i går om ­sykehuspresten og forskeren Øystein Buer som har intervjuet 22 norske pasienter – som alle har vært kritisk syke – om deres nær døden-opplevelser. En slik kartlegging er ikke før gjort i Norge.

LES OGSÅ: Nær døden-opplevelser tar ikke alle til himmelen

Kartlegging

Internasjonale studier viser at anslagsvis 10 til 18 prosent av alle som har svevd mellom liv og død, har hatt slike opplevelser

Asbjørn Dyrendal er professor i religionshistorie ved NTNi Trondheim og redaktør for nettstedet skepsis.no, som organisasjonen Skepsis står bak. Han er sikker på at nær døden-opplevelser skyldes prosesser i hjernen.

I media

– Hvor utbredt er dette?

– Dette er et dypt privat fenomen som dukker opp i offentligheten av og til, i mange varianter. Ofte skjer det når mennesker står fram i media med slående fortellinger.

– Mener du fenomenet har kommersielle sider?

– Ja, helt klart. Du kan ikke, som med en del andre fenomener, selge kurs om hvordan man kan få slike opplevelser, men man kan lage kurs om tolkningen av hva som skjedde. Det finnes en god del enkeltentreprenører­ som har laget seg en karriere om livet etter sine egne nær døden-opplevelser. Det er også utgitt en god del bøker om dette, de fleste bøkene i Norge er oversettelser, svarer Dyrendal.

LES OGSÅ: Mener helsepersonell bør vite mer om nær døden-opplevelser

Misbruk?

Hjerneforskeren Per Brodal har vanskelig for å se at menneskers fortellinger om nær døden-opplevelser kan misbrukes eller bli kommersialisert i stor grad.

– Vi vet at mennesker opplever dette som noe veldig sterkt og uforklarlig. Det har skjedd noe man ikke har ventet eller vært forberedt på. Mange vil nok vegre seg mot å fortelle, fordi det oppleves som så helt utenom det «normale», sier han.

Brodal mener det verste man kan gjøre i møte med mennesker som har slike fortellinger er å bagatellisere eller fortforklare:

– Det er lite respektfullt. Det hender nok også at leger kan ha en tendens til ikke å ville erkjenne det de ikke forstår. Slik kan pasienter få en opplevelse av ikke å bli trodd.a Min grunnholdning er at vi heller bør være nysgjerrige. Vi må bare erkjenne at det som fortelles er menneskets egen opplevelse, selv om vi ikke skjønner hvorfor det har skjedd.

Den anerkjente professoren i hjerneforskning mener det er helt legitimt å undersøke fenomenet, og å kartlegge menneskers personlige opplevelser, slik sykehuspresten gjør.

– Men verken slike under­søkelser eller hjerneforskningen­ har mulighet til å gi endelige svar, konstaterer Per Brodal.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion