Nyheter

Avviser dødsannonsenes død

Minnesider på nett er fremtiden, mener begravelsesbyrå. Ekspert tviler.

Onsdag meldte NRK at de tradisjonelle dødsannonsenes tid er forbi. Nå er det digitale minnesider som gjelder.

Flere begravelsesbyråer tilbyr slike minnesider på internett til pårørende. Her kan de dele sorgen med familie og venner, tenne et elektronisk lys og få vite når og hvor begravelsen finner sted.

Det koster ingenting å opprette en minneside. En tradisjonell dødsannonse koster derimot opp mot 3.000 kroner i en lokalavis og det dobbelte i riksaviser.

Dette er fremtiden, mener Jølstad begravelsesbyrå.

– Jeg er sikker på at om få år vil papirutgaven av dødsannonsene være borte, sier Runar Løvaas i Jølstad begravelsesbyrå i Drammen, til NRK.

LES MER: Jane skrev sin egen dødsannonse

Fra dør til dør

Det er ikke Per Tanggaard enig i. Han er tidligere seniorrådgiver i Kirkerådet og ekspert på dødsritualer.

– Jeg tror det i hvert fall det vil gå en hel generasjon før tradisjonelle dødsannonser er borte, sier han til Vårt Land.

Han mener tradisjonen med å bekjentgjøre et dødsfall ligger dypt i oss. Før i tiden gikk man fra hus til hus for å informere og invitere til begravelse. Andre steder i verden setter de fortsatt opp plakater i veien.

Følg oss på Facebook og Twitter

– Dødsannonser i aviser har vi hatt i lang tid. Også i utlandet er det fortsatt stort, sier Tanggaard.

Fordelene med de tradisjonelle annonsene er at den når mange flere enn digitale minnesider, som stort sett blir spredt mellom familie og venner.

Tanggaard mener minnesider på nett betyr mest når dødsfallet er dramatisk og hvor pårørende allerede er aktive i sosiale medier. Han forteller også at noen opplever det vanskelig i ettertid å få slette slike sider hvis de har et ønske om det.

LES MER: Dette ville kjente personer ha skrevet i sin dødsannonse

Opplever vekst

Heller ikke regionsdirektør i mediehuset Amedia i Buskerud tror det er over og ut for dødsannonser i aviser.

– Dødsannonsene er viktige for oss og leserne. Veldig mange er opptatt av å lese dem, spesielt den eldre generasjonen, sier Victoria C. Schultz til NRK.

Hun forteller at Amedia opplever økt interesse for sine dødsannonser. Likevel tror Schultz digitale minnesider kan være et viktig supplement til dødsannonsene i avisene.

– Ikke alle er på sosiale medier, og avisene går ut til et bredt publikum, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter