– Dette er bedre enn regjeringens budsjettpakke. Det er umulig for Venstre å stemme for regjeringens opplegg når dette fra Ap ligger på bordet, sier Marius Holm i miljøstiftelsen Zero etter at Arbeiderpartiet la frem sitt alternative budsjett.
Dagen før hadde Holm gjennom VG bedt Venstre felle Solberg-regjeringen om ikke budsjettforhandlingene bidrar til «betydelige» utslippskutt. Nå møter miljøpartiet Venstre et alternativ fra Ap, der partiet på en rekke felt skjerper klimaprofilen.
– Dette er marginalt bedre enn regjeringens opplegg. Men det er ikke et grønt skatteskifte, sier Terje Breivik, finanspolitisk talsperson i Venstre.
«Mest ambisiøse klimabudsjett noensinne»
Ap la frem sitt alternative budsjett mens budsjettspurten på Stortinget setter inn. Finanspolitisk talskvinne Marianne Marthinsen brukte store ord:
– Dette er vårt mest ambisiøse klimabudsjett noen sinne, sa hun under fremleggelsen.
– Vi kan ikke bomme på 2030-målsettingen i klimaavtalen. Etter 2025, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre.
Dermed møter miljøpartiet Venstre nå fryktet press fra Ap. Internt i partiet har det vært redsel for at Ap gjør seg grønnere enn de to blå regjeringspartiene som Venstre ofte har skrytt av i klimakampen. Venstre-leder Trine Skei Grande har i det siste vært mer bisk mot Ap enn Frp i arbeidet for klimakutt.
LES MER: Her er KrFs alternative budsjettforslag
Vil ikke gå etter privatbilistene
Aps klimabevegelse vises spesielt i transportsektoren. I sitt alternative budsjett skryter partiet av fire grønne hovedpunkter:
• Få ned personbilutslipp ved å trappe opp biodrivstoffsatsing.
• Stimulere tungindustrien til utslippskutt med nytt investeringsfond.
• Flere ladestasjoner til el- og hybridbiler.
• Satsing på grønn skipsfart – blant annet ved mer biodiesel i lasteskip og fiskeflåte.
Hovedtrekkene er næringstransport som nøkkel til utslippskutt – uten å la hverdagsbilisten svi. Partiet vil øke dieselavgiftene litt mer enn regjeringen, men rører ikke selve bensinprisen.
LES MER: Klare klimakrav i Venstres budsjettopplegg
Ap: Økte bensinpriser har liten effekt
Til sammen øker Ap klimarelaterte avgifter med tre og en halv milliard kroner, ifølge Marthinsen.
– Dere øker ikke bensinavgiftene mer enn Frp og regjeringen. Er dere redde for å tråkke bilister på tærne før valgkampen?
– Vi går ikke lenger enn regjeringen, fordi vi vil føre en avgiftspolitikk som faktisk fungerer. Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt viser at økning i bensinpris har lite effekt isolert sett. Slike grep må i så fall støttes av andre tiltak. Vi vil heller påvirke kjøpsbeslutninger. Det skal utrolig mye til før pumpeprisen påvirker turen til hytta.
LES MER: KrF til krig mot alle i alternativt budsjettopplegg
Venstre: Ap kunne brukt avgiftene bedre
Det argumentet overbeviser ikke Venstres budsjettforhandler Terje Breivik. Han sier at selv om bensinprishopp gir lite utslippskutt i seg selv, kunne avgiftspengene gitt stor effekt om de ble øremerket miljøvennlig stimulans.
– Ap prøver å rettferdiggjøre at de ikke gjør noe mer på diesel- og klimaavgiften. Men du får en helt annen effekt ved å bruke avgiftene til å stimulere markedskreftene, sier Breivik.
– Rykker Ap samlet sett frem i klimakampen med budsjettet?
– Det er bedre takter enn tidligere. Men de bruker ikke markedskreftene godt nok.
LES MER: Regjeringen har liten tro på Venstres klimatrusler
Merker seg grønn bevegelse i Ap
Marius Holm i Zero merker seg at Ap «helt klart er i bevegelse», men mener det er bekymringsfullt at partiet styrer mot et mål så langt frem i tid som 2030.
– De har ikke det grønneste alternativet. Venstre har en tydeligere klimaprofil. Men Ap er tydeligere enn regjeringen, sier Holm.