Religion

Allah tar dobbeltdekker

Neste uke vil islam-reklame pryde engelske busser. Det offentlige rom har blitt en viktigere arena for å synliggjøre religion, ifølge religionssosiolog.

Tidligere har ateistene kjørt busskampanje i London. I pinsehelgen starter Bibelselskapet en kristen busskampanje i Oslo. Nå slenger også muslimene seg på trenden i flere engelske storbyer.

Islamic Relief størst på muslimsk bistand

Bistandsorganisasjonen Islamic Relief blar opp penger for å klistre bannere på over 600 busser med teksten «Subhan Allah» som betyr «Gud være lovet». Den storstilte reklamekampanjen neste uke har som mål å gi islam et omdømmeløft, i tillegg til å samle inn penger.

– Vi ønsker å gi muslimer og islam et bedre rykte, og samtidig takke Allah for muligheten Ramadan gir til å samle inn penger til folk i nød, sier internasjonal pressesjef i Islamic Relief, Mohammad Shakir, til Vårt Land.

Det var The Sunday Times som først omtalte saken, som har vakt stor oppmerksomhet både lokalt og internasjonalt.

Islam Net samler inn penger

Islamreklame kan også komme på norske busser. Siden 2012 har den kontroversielle organisasjonen Islam Net hatt en innsamlingsaksjon for å samle inn penger til bussreklame for islam i Norge.

En tid tilbake hadde de fått inn over 80.000 kroner på kampanjen som tidvis har ligget ute på nettsidene deres. Det har ikke lyktes Vårt Land å komme i kontakt med organisasjonen for å få oppdaterte innsamlingstall.

LES OGSÅ: Muslimer inspirerer kristne ungdommer til tydeligere tro

I frontlinjen for religiøs reklame

Kampanjer med religiøst eller anti-religiøst budskap har skapt storm i flere land tidligere. Men ettersom særlig kristendom og islam generelt har blitt mer synlig i det offentlige rom, vil flere organisasjoner bruke penger på storstilte bussreklamer, ifølge religionssosiolog Ida Marie Høeg ved Universitetet i Agder.

– Slike kostnadskrevende reklamekampanjer er et tydelig uttrykk for at institusjoner vil drive merkevarebygning og synliggjøre seg i samfunnet, sier Høeg og legger til:

– Kampanjer som dette handler ofte om å samle inn penger, men samtidig bruker de anledningen til å gjøre institusjonen kjent, skape interesse og sympati og informere om en viktig sak.

Bibelselskapets bussreklame

At religiøse folkehøgskoler og høgskoler, diakonale og internasjonale organisasjoner driver reklamekampanjer i det offentlige rom har skjedd før, men ikke i så stor skala.

– Det nye nå er at religiøse organisasjoner henvender seg til et bredt publikum, ikke bare til sine egne. Muslimer og andre religiøse grupper er like opptatt av omdømmebygging som kristne er, sier Høeg.

Vårt Land har nylig skrevet om Den norske kirke som reklamerte for dåp på bussene i Oslo, og Bibelselskapet som denne uken klistrer bibelsitater på utsiden av busser og trikker i hovedstaden.

– Vi er opptatt av at Bibelen skal være synlig i det offentlige rom. Og vi tenker at vi best når «alle» gjennom en reklamekampanje på kollektivnettet i Oslo, sa generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen i Bibelselskapet.

LES OGSÅ: Harald Eia tror velferdssamfunnet vil ta knekken på religion

Muslimsk Rusken-aksjon

I norsk sammenheng er det også nytt at muslimske organisasjoner henvender seg til ikke-troende. Nylig arrangerte Søndre Nordstrand Muslimske Senter i Oslo en stor Rusken-aksjon på Mortensrud, på eget initiativ. Mange kirker har egne opprydningsaksjoner om våren. Det spesielle med den muslimske menigheten på Mortensrud er at de var tidligere ute enn skolen og at de dekket et veldig stort område.

– Det var ikke noe de gjorde for sine muslimske medlemmer og deres virksomhet. Men det var en slags synlighetskampanje, en sjarmoffensiv – allerede før moskeen er ferdig bygget, sier Høeg.

– Hvorfor det viktig?

– Blant annet for å kunne rekruttere flere medlemmer til menigheten, men jeg tror først og fremst det var viktig for dem å vise at de er en åpen menighet som er opptatt av å bidra i lokalsamfunnet, sier Høeg.

Ønsket om å nå ut til flere var nettopp grunnen til at Islamic Relief i England valgte å bruke penger på bussreklame til Allahs ære, ifølge pressesjefen i organisasjonen, Mohammad Shakir.

– Vi ønsker å nå et bredere publikum. Da er mobile reklameplakater, som bussen egentlig er, en ypperlig måte å få til det på, sier Shakir.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion