Kirke

Advarer mot omstridte selgere

Kartselskap ringer menigheter og kirkeverger for å selge tjenester de ikke har bruk for. Nå slår KA alarm.

«Pass opp! Kirkevergen i Sola melder om at Det norske kartselskapet har vært på tråden.»

KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter kommer med varslet på Facebook. Denne gangen er det kirkevergen i Sola som er oppringt av omstridte selgere av «karttjenester» som har vist seg å koste mer enn de smaker.

– Folk har gått i fella og fått det stritt med å komme seg ut av knipa. Det kommer til å skje igjen, sier kommunikasjonssjef i KA, Trygve W. Jordheim.

Mistenksom

Det var fredag 23. august at kirkeverge Trygve Torgersen fikk en telefon fra Det norske kartselskapet AS (DNKS).

– Jeg ble bedt om å bekrefte vårt kontors adresse og posisjon. Jeg fikk forståelse av at dette var informasjon de ville bruke i sitt kartmateriale som de selger til sine kunder. Dette er forøvrig opplysninger de lett kunne fått fra andre kilder, sier Torgersen.

Han har vært kirkeverge i Randaberg og Sola i til sammen 17 år. Og det er ikke første gang han har fått henvendelser fra «kataloghaier», som han kaller dem. Torgersen mistenker flere av dem for å være rene svindelforsøk, og meldte sporenstreks fra om saken til KA, som sendte ut advarselen.

LES OGSÅ: Ba pinsemenighet om 99 000 kroner for én katalogoppføring

«Lurte kunder»

I fjor avslørte Verdens Gang at DNKS har solgt oppføringer på sitt eget kart til offentlige og private virksomheter for over 140 millioner kroner. Selskapet har rekruttert selgere blant rusavhengige, og en av dem – Sturla Haugsgjerd – forteller i VG hvordan han opererte.

Ifølge Haugsgjerd ble han trent i å lure kunder. Han forteller at «man manipulerer kunden til å tro at de allerede er en kunde og gir dem et tilbud om å slutte å være kunde ved at de betaler en siste faktura».

– Jeg vil tippe at det ikke er en eneste kunde som har fått bruk for det de (DNKS) selger, sier Haugsgjerd til VG.

Han forteller også om hvordan han «lurte en menighet i Bergen til å kjøpe» det han selv omtaler som «søppel».

– Jeg var ganske manipulerende, innrømmer han overfor VG.

I saken kan man høre hvordan Grete Smørås i Nygård menighet blir overtalt til å kjøpe en tjeneste fra DNKS av Haugsgjerd.

Avviser kritikken

I et tilsvar til VG sier DNKSs styreleder Laila Mjeldheim: «Det er ikke riktig at selgerne i DNKS blir opplært i metoder eller teknikker for å manipulere kundene, slik det insinueres av VG».

Hun sier også at selskapet «er opptatt av ryddige salgsprosesser og har klare retningslinjer for hvordan et salg skal foregå. Dette fremgår også av selskapets interne instrukser om «retningslinjer for salg».

Mjeldheim oppfordrer også kunder som måtte være misfornøyde om å ta direkte kontakt med dem. «På den måten får vi også anledning til å forbedre oss», heter det i tilsvaret.

På vakt

Kirkeverge Torgersen sier at han aldri har mottatt faktura fra firmaet, og at de ikke er blitt svindlet.

– Jeg ble ikke forespurt – eller bedt om å bekrefte noe kundeforhold, legger han til. Han var likevel på vakt, da han synes henvendelsen var «litt merkelig».

– Jeg hadde også hørt om andre som hadde fått tilsvarende henvendelser fra samme firma.

I KAs Facebook-post meldte det seg to nye kirkeverger som hadde opplevd samme henvendelse – Gunnar Endal i Vestre Toten og Helene Horverak i Birkenes.

Politisak

Trygve W. Jordheim i KA forteller at de ble kontaktet av politiet etter at de hadde lagt ut advarselen.

– De fortalte at de var i gang med en større etterforskning og derfor ønsket å snakke med oss og de kirkevergene som hadde opplyst at de hadde fått telefon fra selskapet, opplyser han.

Vårt Land har vært i kontakt med Oslo politidistrikt, men de hadde ikke mulighet til å kommentere saken før Vårt Land gikk i trykken onsdag.

LES OGSÅ: Hun har loppet kirkegjengere, prester og pastorer for penger.

Advarer

Torgersen maner til årvåkenhet overfor slike henvendelser.

– Vi vet at svindlere finnes, og at de retter seg mot for eksempel store offentlige institusjoner – og kirker. De leter etter svake punkter, og bruker gjerne ferietiden, da mange er borte fra jobb og mange funksjoner betjenes av vikarer.

Han påpeker at Sola kirkelige fellesråd og menighetene, i samarbeid med kommunen, har gode kontrollrutiner på innkommende fakturaer.

– Vi har profesjonell kompetanse og sterk årvåkenhet overfor slike henvendelser – vi ville ikke blitt lurt av svindelforsøk, sier kirkevergen i Sola.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

David Sviland

David Sviland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke