Nytt Swans-album trenger seg med makt inn i himmelriket

Når bandleder Michael Gira skal fortelle hva musikken hans handler om, bruker han gjerne ord som «muligheten av en Gud» og «forbløffelse over egen eksistens». For Swans er musikken en måte å nærme seg det åndelige på.

Swans er «bandet som ender alle andre band», som det er sagt om dem, gjennom å være høyest, mektigst og mest ekstremt i sin søken etter å finne ut om vi virkelig eksisterer, skriver Ole Johannes Åleskjær om bandet som er ute med albumet «Leaving Meaning».
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Publisert Sist oppdatert

Det kunne ikke ha startet på mer perfekt vis. Hos et band som i fire tiår har trykket mot grensen for hvor kraftfull musikk egentlig kan bli, vet man at det kommer, men ikke akkurat hvordan. Men etter to minutter med et stemningsberedende åpningsspor, er den der i «Annaline»: den kolossale, skumle stemmen til Michael Gira, rolig messende om Buddha og den katolske mystikeren Johannes av Korset over akustisk komp og enkle akkorder. Hårene på armen løfter seg mot skjortestoffet fra innsiden.

Fredag denne uka kommer Swans med sitt 15. album. Det ble varslet på forhånd gjennom den sterke singelen «It’s Coming It’s Real» for noen uker siden, en låt som på Swans-vis sleper seg bortover under Michael Giras snakkesynging, helt til den griper og holder med en kraft man hele tiden visste var der. Albumet markerer en slags tredje runde for bandet som ble grunnlagt i New York i 1982. Gira vektlegger at Swans av 2019 er en løs sammensetning av musikere han har ønsket å jobbe med, men flere av dem er kjente navn fra tidligere runder, som trommeslager Larry Mullins og gitarist Kristof Hahn. Et blikk på spilletida til albumet viser at han igjen går for det monumentale: 1 time, 34 minutter.

LES OGSÅ: Mormonerne i Low fortsetter å ha et komplisert forhold til Gud på sitt tolvte album, skriver Kim Klev

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP