Verdidebatt

Exit hjertet i politikken?

LOGO: Det er ingenting ved den nye logoen som gjør at KrF framstår verken som et hjertelagsparti eller verdiparti. KrFs nye logo er i beste fall kjedelig.

I forbindelse med sitt ekstraordinære landsmøte i januar valgte Kristelig Folkeparti å lansere en ny partilogo. Den røde og gule «hjertelogoen», som har fulgt partiet siden tidlig 1980-tall, er byttet ut med en ny logo, der både rødfargen og hjertet er blitt borte.

Tilbake sitter man med en logo som i beste fall kan betegnes som kjedelig.

Nils Petter Enstad

Flere av de politiske partiene har logoer som sier noe om hvem de er og hva de står for. Senterpartiet har kløveren som sitt symbol, Arbeiderpartiet har en rød rose. Partiet Rødt har en rød stjerne og Norges Kommunistiske Parti har hammer og sigd i sin logo. Det er gjenkjennelige symboler. Det har også de røde hjertet vært med tanke når det gjelder KrF.

Mange av oss har tenkt at logoen symboliserte noe om at det er bruk for et hjertelag i politikken. Særlig i møte med en stadig mer liberalistisk politikk som ikke er interessert i andre verdier enn de som kan telles i kroner og øre, er hjertelag noe man savner og ser etter.

Det er ingenting ved den nye logoen som gjør at KrF framstår verken som et hjertelagsparti eller verdiparti. Det er kanskje like greit, med tanke på at de partiene KrF vil gå i regjering med alle har devaluert de klassiske verdisakene, og vil åpne for mer alkoholsalg og mer søndagsåpne butikker, samtidig som de skroter klassiske nestekjærlighetsverdier som bistand og innvandring. En rasering av sykelønnsordningen står også på agendaen.

Partileder Dag Inge Ulstein presenterer KrFs nye logo

Hva det gamle hjertelags- og verdiorienterte KrF tror de kan oppnå i et slikt selskap er ikke noe å undres over engang. Alle vet at de ikke vil oppnå noe som helst. Og da er det kanskje greit å smykke seg med en logo som heller ikke formidler noe som helst.

Nils-Petter Enstad er tidligere lokalpolitiker for og informasjonsarbeider i KrF.

Mer fra: Verdidebatt