Verdidebatt

Dogmatikk over bibeltekst

PAULUS: Paulus gir meg nøkkelen til å ane betydningen av Kristushendelsen. Men den norske bibeloversettelsen synes å være mer styrt av dogmatikk enn av selve teksten.

Professor Ole Jakob Filtvedt kommenterer (Vårt Land 17.08.2022) mitt innlegg om Paulus fra tidligere i sommer (21.07). Mitt anliggende den gang var at den dype visdom som Paulus formidler blir skjult i den dogmatisk styrte bibeloversettelse 2011 (annerledes i oversettelse av 1930 og 1978).

Filtvedt mener at Paulus formulerer et paradoks når han både sier at mennesket er fri fra loven og begynner å oppfylle den. Det kan se slik ut for vår begrensede innsikt, men neppe for Paulus.

Helge Hognestad

En indre forvandling

Når jeg leser Paulus’ brev merker jeg et menneske som har kommet på et annet nivå i sitt indre enn de fleste av oss er. I møte med den oppstandne hadde han opplevd en indre forvandling, «metamorfose» (2 Kor 3,18). Denne forvandlingen gjorde blant annet at han kunne møte en konflikt i Korint på en forløsende måte, slik han klart beskriver det i 1 Kor 2 – og «Guds kraft» som han sier, kom igjennom. Kristushendelsen hadde som mål at «lovens krav skulle bli oppfylt i oss som ikke lar oss lede av vår onde natur («jegbevissthet»), men av Ånden» («Kristusbevissthet» Rom 8,4).

Jeg kunne ikke vært prest uten ham, han gir meg nøkkelen til å ane betydningen av Kristushendelsen

For å understreke mitt anliggende henviste jeg også til 2 Kor 5,21, hvor Paulus utvetydelig sier at Kristushendelsen medfører at troende «blir Guds rettferdighet» (genometha, altså indre forvandling), ikke «får» rettferdigheten (som det underlig nok heter i oversettelser). Jeg kan ha oversett grammatiske regler, men stiller altså spørsmål ved den norske bibeloversettelse, som synes å være mer styrt av dogmatikk enn av selve teksten.

Jeg tror Paulus var foran oss alle når det gjelder bevissthetsutviklingen

Jeg kunne ikke vært prest uten Paulus

Jeg har lest Paulus forlengs og baklengs, på gresk og på norsk, har flere ganger reist i hans fotspor i Lilleasia og Hellas og vært på hans steder. Og jeg er dypt grepet av det han skriver. Jeg kunne ikke vært prest uten ham, han gir meg nøkkelen til å ane betydningen av Kristushendelsen.

Jeg tror han var foran oss alle når det gjelder bevissthetsutviklingen, kanskje i nærheten av det de store mystikere har beskrevet som «unio mystica» (forent med Gud).

Han sier et sted at han forkynner «en visdom som ingen av verdens herskere har kjent til». Den visdommen er så dyp at verden og Norge ville sett annerledes ut om vi og våre ledere hadde kjent og levd den.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt