Så er det blitt klinkende klart for alle. Flertallet i Agder og Telemark bispedømmeråd, med Åpen Folkekirkes representant i spissen, ønsker en smalere kirke. De går ikke av veien for åpenbar maktdemonstrasjon for å kjøre sin kirkepolitiske agenda gjennom.
Kvaliteten av et demokrati kan måles på hvordan det behandler sine minoriteter. Kirkedemokratiet er nå blitt et flertallsdiktatur der Åpen Folkekirke (ÅF) bestemmer premissene. Menighetsrådet overkjøres, prosten overkjøres, innstillingsrådet overkjøres, biskopen overkjøres og spilleregler i arbeidslivet overkjøres.
Klimaet i kirken blir usunt
— Sverre Langeland
Han er kvalifisert og ønsket
Vårt Land 09.04. skriver om vedtaket i Agder og Telemark bispedømmeråd der Vidar Nes Mygland ble avvist som søker. Med dette vedtaket fester bispedømmerådet et stigma på ham.
Behovet for nye prester er stort. Her er en ung prest som har gjennomført et langt teologistudium og har blitt ordinert til prestetjeneste. Han har flere års presteerfaring, og er for tiden i et fast vikariat i Sogn. Han er kvalifisert til jobben og er ønsket i alle ledd.
Hva galt hefter det med denne presten? Hvorfor kan ikke Åmli få ham som sin sokneprest? Er han vranglærer? Gjør han ikke jobben sin? Nei, saken er at Mygland forstår Bibelen og kirkens lære slik det praktiseres hos de fleste av verdens kristne, at presten er mann. Dette kolliderer så voldsomt med de kirkepolitiske føringene at teologiske argumenter er ugyldige og irrelevante.
[ Espen Ottosen: «I vårt samfunn er det akseptabelt å trakassere konservative kristne» ]
Skaper dette problem?
Mygland ønsker ikke å skape problemer for kvinnelige kolleger. Han har vært i dialog med biskopen og sin kvinnelige prost i søkerprosessen. Han har signalisert vilje til å strekke seg ved å delta i gudstjenester sammen med kvinnelige kolleger. Men for sin samvittighets skyld må han trekke en grense: Å dele ut nattverd sammen med en kvinnelig kollega.
Skaper dette problemer for noen? I distriktene er det svært sjelden at to prester blir satt til å ha gudstjeneste sammen. I Aust-Nedenes prosti er dette vel kun aktuelt når prosten, som er kvinne, kommer på besøk. Og hun ønsker altså Mygland velkommen som kollega.
I møte med kirkemaktens yrkesforbud blir folk tause
— Sverre Langeland
ÅFs maktdemonstrasjon
Alle som ønsker en romslig kirke bør merke seg ÅFs maktdemonstrasjon i Agder og Telemark bispedømmeråd. Er det en slik kirke vi vil ha? Som heller vil ha at menighetene skal klare seg uten prest enn å tilsette prester med tradisjonell forståelse av prestetjenesten?
ÅF må velge. De kan ikke påberope seg å ønske en raus og åpen kirke og samtidig stenge ute tradisjonelle kristne.
Nå skal kirkedøra stenges
Mange prester har forsørgeransvar for sin familie og risikerer å bli stående uten arbeid og inntekt. De er kalt til tjeneste av kirken og ordinert av biskopene. Nå skal kirkedøra stenges for dem. I møte med kirkemaktens yrkesforbud blir folk tause.
Teologien om presteembetet blir tabu. Sentrale bibelske anliggender må forties. Klimaet i kirken blir usunt. Prester med tradisjonell teologisk overbevisning lister seg stilt på tå for å unngå å havne i unåde hos bispedømmerådene.
For kirkens skyld bør kirkepolitikerne nå besinne seg og vise at det er plass i kirken også for prester med tradisjonell teologi
— Sverre Langeland
Hvem skal ut neste gang?
Biskopen i Agder og Telemark, som ønsket å tilsette Mygland, er blitt satt på plass av sitt bispedømmeråd i denne saken. Men han har bidratt til situasjonen selv. Høstens bispemøtevedtak gikk langt i å si at det ikke er rom for prester som står fast på en tradisjonell luthersk teologi om prestetjenesten. Jeg er redd dette vedtaket gir tilsettende organer ryggdekning for å handle som Agder og Telemark bispedømmeråd.
ÅF ser ut til å gjøre maksimalt ut av biskopenes føringer. Sammen gjør de nå kirken trangere. Når det ikke er plass til prester som Mygland i dag, hvem skal da ut neste gang? Hvor lenge vil Åpen Folkekirke gå inn for å tilsette prester som ikke vier samkjønnede?
Slik de nå går frem er det vanskelig å tenke seg at det går 60 år. Biskopene har med sin snuoperasjon skapt en utrygghet. Teologistudenter blir usikre på om de kan få stilling når de er ferdig utdannet. Hva så med prestemangelen? Hvem er det som vil bli prester underlagt ÅF´s regime?
For kirkens skyld bør kirkepolitikerne nå besinne seg og vise at det er plass i kirken også for prester med tradisjonell teologi, som er ønsket av menigheten. Menighetene trenger et positivt signal fra biskopene og kirkemøtet på det.
[ Anders Martinsen: «Er det sikkert at kirken sviktet jødene?» ]