Verdidebatt

Islams høyt ærede Maria

GJESTEKOMMENTAR. Hjemme i stua mi har jeg flere ikoner av Maria og jesusbarnet. Mange som kommer på besøk syns det er rart at en muslim har slike bilder. Det de ikke vet er hvor viktig Maria er i islam.

Det første ikonet kjøpte jeg på øya Santorini i Hellas for mange år siden. Siden har familiemedlemmer som har besøkt øya kjøpt flere bilder av Maria og Jesus til meg. Jeg eier ingen muslimske miniatyrer som avbilder mor og sønn, men de finnes.

I Koranen omtales både Marias egen fødsel, hennes barndom i tempelet og graviditeten. Jesus navngis flere ganger som «Marias sønn». Posisjonen både Maria og Jesus har i Koranen er for mange ikke-muslimer lite kjent, og mange som besøker meg forstår ikke at jeg, som muslim, har bilder av Maria med barnet.

Ikonene mine står strategisk plassert i familiestua, godt synlige fra arbeidsplassen, sammen andre bilder og gjenstander som betyr mye for meg. Gjenstandene er der for å motivere, og de minner meg på hva som er viktig i livet. Bildene av Maria og Jesus minner meg på tre ting: Respekt for andres tro, Guds erkjennelse av Maria, og en mors kjærlighet.

Muhammed og Maria

Maria, Jesu mor, er en av de høyest ærede personer i islam. Et av versene i Koranen bærer hennes navn. Mange muslimer ser på henne som den mest rettferdige kvinnen som har levd, og noen oppfatter henne som profet. Jesus, Marias sønn, er en av profetene som nevnes i Koranen og i hadith-litteraturen. Han vies plass i forbindelse med de siste tider.

En tradisjon som kan spores tilbake til den formative perioden av islam erklærer at Profeten Muhammed tok vare på et bilde av Maria og Jesus. At han reddet den fra ødeleggelse ved utrenskingen av Kaba i Mekka. En versjon forteller at Muhammed skal ha sagt: «ødelegg statuene og bildene, bortsett det som er under mine hender». Hendelsen er en del av den større historien om Muhammeds gjeninnføring av monoteisme, som speiler Abrahams oppgjør med flergudsdyrkelsen.

Mange muslimer forstår Muhammeds beskyttelse av bildet som en måte å vise respekt for både Maria, som Gud anerkjente, og for Jesus, en av islams viktigste profeter. Bildene som jeg har hjemme, bærer for meg dette budskapet om respekt. En rettesnor for livet som landsbyimamen lærte meg da jeg gikk på koranskole som barn var denne: Du skal elske din egen religion, og vise respekt for andres.

Maria som islamsk profet

I folkefromheten spiller Maria en sentral rolle, og i den mystiske tradisjon av islam fremheves hennes fødsel og posisjon som predestinert. Av kvinnene som nevnes i Koranen er det Maria som har den mest framtredende og opphøyde posisjon. Mange teologer trekker fram det faktum at hun omtales ved navn som en stor ære som vitner om hennes nærhet til Gud.

Et mindretall av teologer har framhevet Maria som profet. Dette spørsmålet ble debattert i det vi i dag kaller klassisk islamsk teologi, men også teologer i samtiden ser på nytt på Maria-fortellingen i Koranen. Det samtales om hva det kan bety at Gud valgte Maria ut allerede ved hennes fødsel, og var nær henne gjennom hele hennes liv.

I Koranen omtales Maria ved navn, men beskrives også som «den rettferdige» og «over andre kvinner». I dag bærer mange kvinner hennes navn i forskjellige former.

—  Amina Sijecic Selimovic

Alene i ørkenen

I Koranen omtales Maria ved navn, men beskrives også som «den rettferdige» og «over andre kvinner». I dag bærer mange kvinner hennes navn i forskjellige former. For mange er den arabiske versjonen Maryam den mest kjente, men også Sajma, som min mor het, og som henviser til Maria som «hun som faster», eller Tahira, «hun som er renset». Begge brukes om Maria i Koranen og understreker hennes tro og hengivelse.

Den koranske fortellingen meddeler at det er Gud som blåser liv Maria så hun blir gravid med Jesus. Maria var utvalgt til den viktige oppgaven å bære fram en profet, og Gud var med henne under fødselen. Da tidspunktet for fødselen kom og Maria, som var ør av smerte og ønsket at hun ikke var til, sørget Gud for at hun hadde både mat, en daddelpalme, og vann fra en rennende bekk til å styrke seg. I et karrig og tørt landskap er dadler og vann klare symboler for Guds nærvær.

En illustrasjon som ofte går igjen er av Maria, utslitt og alene, som hviler seg mot et daddeltre i et uttørket landskap. Hvorfor var hun alene? Hvorfor hadde hun trukket seg unna sitt folk? Disse spørsmålene har vært diskutert av muslimer utallige ganger. Flere trekker fram den snakkende baby-Jesus for å gi en forklaring: Jesus utfører et mirakel ved å snakke, og han tar sin mors ære i forsvar mot dømmende borgere. Som alle andre av Guds utvalgte ble Maria også hånet, og Gud viste sin støtte ved å la Jesus snakke.

En mors kjærlighet

Mitt favorittbilde av Maria og Jesus har jeg ikke hjemme. Det er å finne i et klostermuseum på øya Lesbos i Hellas. På bildet, som er veldig gammelt, ser vi Maria og smågutten Jesus. Han lærer seg å gå, og Maria er der med ham. Ikonet er slitt, men vi kan fortsatt se Maria som strekker armene sine mot sin sønn, og han strekker seg etter henne. Den gang da jeg så dette ikonet talte det til meg og jeg husker at jeg smilte. Jeg husket på hvordan det føltes å se mine to sønner streve med sine første steg, og hvordan vi strakte oss mot hverandre. Det øyeblikket som bildet viser er et av de fineste øyeblikkene i en forelders liv – å se sitt barn ta sine første skritt.

De ikonene jeg eier er ikke ment for å dyrkes. Maria og Jesus er ikke guddommelige for muslimer. De, og alle andre profeter, er mennesker - spesielle mennesker, men fortsatt mennesker. For meg og mange andre gjør deres menneskelighet det enklere å føle nærhet til dem og til å prøve å etterleve deres hengivenhet. For mange muslimer er Maria også bindeleddet mellom islam og kristendom, og ofte et samtaleemne i dialogmøter. I dagens samfunn hvor mange hverdagslige møter kan fungere som gode dialogmøter, kan vi godt benytte desembermåneden til å lære av og om hverandre.

Jeg ønsker alle en fredfull desember.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt