Verdidebatt

Da nattverden ble borte

Nattverdliturgien slik vi kjenner den i gudstjeneste oppleves vakker, hellig og verdig. Men kirken bør vel ikke verne så strengt om ordningen at dette hindrer hensikten?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Eiliv Grue

Forfatter og tidligere adjunkt

De seneste årene har vi opplevd en økning i nattverddeltakelse i gudstjenesten. Samtidig vet vi at det er mange som ikke kan komme til kirken. De seneste ukene har ingen kunnet delta fysisk i gudstjenester. Slik har mange opplevd hvordan det er å ikke få delta nattverd. Tiden er nå inne for å tenke nytt om hvordan nattverden kan praktiseres.

Hinder eller mulighet?

Nattverdliturgien slik vi kjenner den i gudstjeneste oppleves vakker, hellig og verdig. Men kirken bør vel ikke verne så strengt om ordningen, liturgisk og læremessig, at dette hindrer hensikten?

De første kristne menigheter samlet seg i hjemmene og brøt brødet. «De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene». (Apg. 2.) Opp gjennom tiden har ordningen med nattverd hatt ulike former. Frikirkelige menigheter praktiserer en enklere nattverdsfeiring enn andre kirkesamfunn. I dagens situasjon har flere frikirkeledere oppfordret til hjemmenattverd.

Det finnes mange eksempler på nattverd utenom gudstjenesten. Oslo Bymisjon deler ut nattverd foran Oslo sentralbanestasjon. I fangeleirer er det vært gitt nattverd i hemmelighet mellom fanger. I litteraturen finner vi gripende eksempler på at «vanlige» mennesker har formidlet sakramentet, som i Johan Bojers Den siste viking.

I radiogudstjeneste fra Danmark 22. mars oppfordret biskop Peter Skov-Jakobsen lytterne til å ta fram brød og vin for å bli med på å feire nattverd mens de lyttet. Slik kunne 81.000 radiolyttere delta i nattverden. Den norske kirke har ordninger der presten kan budsendes i spesielle situasjoner. Men karantenereglene gjør at dette verken kan eller bør skje nå.

LES OGSÅ: Den norske kirke advarer mot hjemmenattverd: – Den skal skje i fellesskapet, ikke privat

Genial nattverd

Jesus innstiftet nattverden som et måltid. Dette måltidssymbolet er breddfylt av symbolikk. Flere av de liknelser Jesus fortalte har referanse til måltidet som gledens fellesskap. Til daglig spiser og drikker vi for å få næring og nye krefter for de oppgaver som kreves av oss. Slik er nattverdsmåltidet gjort til en forståelig metafor om det helt nødvendige fellesskapet med Kristus. Et mysterium som overgår vår forstand! Til tross for det ufattelige, og kanskje nettopp derfor, er nattverden så genial at den har overlevd i ulike former i 2000 år.

Pistolens bordbønn

I Falkbergets Nattens brød kom taterungen og legdebarnet Pistolen til An-Magritt og lærer henne denne bordbønnen:

Fader Moder, Søster, Broder,

Hør Herrens Ord ved Livets Bord.

Æd dit Brød i Jesu Navn,

Ham til Ære, os til Gavn.

Pistolens bordbønn er i seg selv et enkelt nattverdritual. Med denne bordbønnen minner Falkberget oss om at hvert måltid er hellig handling. Pistolens bordbønn kan slik ses som bindeledd mellom våre daglige måltider og det hellige «alterets sakrament». Slik utfordrer Falkberget oss til å gjenoppfriske bordbønnen og knytte våre måltider til det hellige.

Oppfordring til Dnk

Jeg ber nå Den norske kirke om å gripe den situasjonen vi er i på en positiv måte til å drøfte hva nattverd innebærer og hvordan nattverdhandlingen kan gjennomføres utenom gudstjenesten. Knytt gjerne denne drøftingen gjerne sammen med:

• Hvordan vi kan gi bordbønnen fornyelse i våre hjem.

• Lag et eller flere enkle og forståelige opplegg slik at de som ønsker å dele nattverd hjemme kan gjøre det på en verdig måte.

• Benytt andakter, videosendinger, aviser og andre medier til å lære om nattverden slik undervisning om dåpen en tid har vært læretema.

LES MER:

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt