Verdidebatt

Målbærer KrF det kristne menneskesyn?

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har rett i at det kristne menneskesynet er under press. Men følger vi Bibelens budskap, blir Frp fort en hovedfiende, mens MDG fremstår som naturlig samarbeidspartner for å omsette det kristne menneskesyn i praktisk politikk.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Arne 
Viste

Daglig leder i Plog AS

Det er mange villedende 
begrunnelser for det kristne menneskesyn:

Du er unik! Alle pandabjørner er unike. To eneggede tvillinger derimot ...

Du er skapt av Gud! En ­pandabjørn er også skapt av Gud.

Du betyr noe for andre! Noen mennesker er bare en byrde. Noen kjæledyr betyr masse.

Du er kronen av skaperverket! Er det apene eller hvalene som overtar menneskeverdet hvis menneskene dør ut?

Du er skapt i Guds bilde! Vi har fri vilje, er moralske vesener og er ansvarlige for våre handlinger. Vi har selvbevissthet. Er det graden av slike gudgitte verdier som gir oss menneskeverd?

LES OGSÅ: Erling Rimehaug: «Innebærer et kristent menneskesyn å herske over dyrene eller å ta vare på dem?»

Humanistisk menneskesyn

FNs verdenserklæring kan sies å være et «minste felles multiplum» av ulike verdisett. Den kom som en motreaksjon på en serie grusomheter. På bare noen få tiår hadde vi kulturrevolusjonen i Kina med 40–70 millioner døde, ledet av ateisten Mao Zedong; konsekvensene av den russiske revolusjon med 23 millioner døde, ledet av ateisten ­Josef Stalin; og andre verdenskrig med 17 millioner døde, iscenesatt av Adolf Hitler – med en sosial-­darwinistisk begrunnelse.

Etterkrigstidens ledere og ­intellektuelle fra alle typer kulturer og livssyn ønsket på vegne av verdenssamfunnet å dra lærdom av det inntrufne. De lyktes i ganske stor grad. Verdenserklæringen innledes slik: «Da anerkjennelsen av iboende verdighet og av like og uavhendelige ­rettigheter for alle medlemmer av menneskeslekten er grunnlaget for frihet, rettferdighet og fred i verden (…)».

Senere følger: «Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.»

Er jeg alltid verdt noe?

Det humanistiske menneskesyn er det som kommer til uttrykk med disse ordene. Fornuft og samvittighet er de iboende egenskapene 
som er nevnt for å begrunne det. Jeg er kritisk til dette verdi-
synet som baseres på mine iboende egenskaper. Jeg kan jo kanskje bli dement. Og når jeg dør, mister jeg da min verdi, eller den fortsatt iboende? Forutsetter min verdi noen etterlevende som savner meg? Eller ligger verdien i ringvirkningene etter meg?

Verdien av en vare er avhengig av markedets betalingsvilje. Har jeg en egenverdi hvis jeg ­lever isolert fra alle andre? Stjernen Lucy er en stor diamant som befinner seg 50 lysår unna oss. Den er utilgjengelig og unyttig og dermed også verdiløs for oss, på tross av at den er en diamant.

LES OGSÅ: Pensjonert prost: – MDG fører vidare arven frå Franz av Assisi betre enn mange kristne

En elsket filledukke

Det kristne menneskesynet: Elsket av Gud! Min verdi befinner seg i Guds hjerte. Han elsker meg. Jeg vet ikke hvorfor. Gud elsker meg enten jeg lever eller dør. Enten jeg tror på ham eller ei. Enten jeg er en helt eller skurk. Min verdi ligger i Guds hjerte, og er ikke iboende i meg.

Noen barn har en filledukke de alltid bærer med seg. Oppi lekekassen ligger en flott og dyr dukke. Den kan spise og tisse og gråte­ og le. Men ingen ville savnet den om den havnet i søpla. Den er verdiløs, tross sine iboende egenskaper. Filledukken derimot ligger alltid sammen med barnet i sengen. En ­fredag ­ettermiddag skal familien på hytta. Men en ting mangler: Fille­dukken! Hele familien leter. ­Hytteturen må ­avlyses. Filledukken er verdifull. Verdien ligger i barnets hjerte, ikke i dukkens fantastiske egenskaper.

Bibelens budskap er: «For så høyt har Gud elsket (…)». «Det var ikke med forgjengelige ting som sølv eller gull dere ble kjøpt fri (…)».

Ropstad har delvis rett

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har rett i at det kristne menneskesynet er under sterkt press. Det er fordi det avhenger av Guds eksistens, og for lengst er forkastet av det ateistiske og agnostiske flertallet i Norge. Når han likevel beskriver det kristne menneskesynet med ordene «iboende egenverdi», legger Ropstad seg tett opp til det humanistiske menneskesyn. Som kristne bør vi tydeliggjøre det kristne menneskesyn i et samfunn der det gudløse menneskesyn råder. Det kristne menneskesyn er helt ­suverent!

Som kristen minoritet bør vi også søke samarbeid med dem som i praktisk politikk respekterer alle menneskers verdi, uansett menneskesyn og begrunnelse. Kanskje noe av det som skiller oss fra dyrene er vår evne til å elske Gud tilbake?

«Det dere gjorde mot disse mine minste...» Elske verdens fattige. Mennesker på flukt. ­Tiggere. Kommende generasjoner. Da blir fort Frp en hovedfiende, mens MDG fremstår som naturlig samarbeidspartner for å omsette det kristne menneske-syn i praktisk politikk.

LES FLERE SAKER I DEBATTEN MELLOM ROPSTAD OG MDG:

Kjell Ingolf Ropstad: «De som tror jeg sikter til den brede miljøbevegelsen mistolker meg»

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt