Verdidebatt

Ingenting «gudløst» over Våler kirke

Alterkunsten, vinduene, dagslyset, solstjernen, taklampene, kirkekonstruksjonen, og ikke minst presten og organisten, sørger alle for å spre det kristne budskapet.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Solveig Tostrup Bråten

Kirkegjenger i Våler kirke

Kunsthistoriker, kunstkritiker og billedkunstner Paul Grøtvedt har et innlegg i Vårt Land 7. november om moderne kirkebyggs arkitektur og kunst uten tradisjonell, kristen symbolikk, noe han mener medfører åndsforlatt avkristning. Han trekker fram den nye kirken i Våler i Solør som et skrekkens eksempel. Undertegnede bor i Våler og går gjerne til gudstjenester og konserter i kirken, og vil anføre følgende:

Mye symbolikk

Det står et stort kors like til høyre for Våler kirkes inngangsdør. Det er opplyst om kvelden. Grøtvedt sier at alterveggen ikke har noen symbolske referanser til kristendommens trosgrunnlag. Men mange ser kristen symbolikk i alterkunsten – som omfatter både den symbolske messingsolen/stjernen og de smale, omkransende spesialvinduene med speil. Lyset de gir er tenkt som en slags glorie, eller forlengelse, av solstjernen. Den store glassflaten i taket 24 meter rett opp for alteret tillater virkelig at mye dagslys strømmer inn i kirkerommet og omfavner de tilstedeværende. Det er nærliggende å tolke dette som symbol for lyset fra Gud. En sol er en stjerne, og i Bibelen sammenlignes Kristus med morgenstjernen som skal gå opp i våre hjerter!

Det finnes et lite kors på veggen i alterhjørnet. Korset er ikke i øyenfallende, men det er der! Kristendommen er heller ikke alltid så iøynefallende – ofte må vi lete for å finne fram, men vår himmelske Far er der

BILDESERIE: Bli med inn i den nye porselenskirka

Tårer som funkler

For to-tre år siden var jeg (og sju – åtte andre), frivillig guide i Våler kirke. Det var påfallende hvor ofte de besøkende lyste opp i et smil da de kom inn i selve kirkerommet! Manges blikk søkte oppover til lyset gjennom glassplaten i taket der tverrbjelkene danner et stort kors.

Ved behov tennes selvfølgelig det elektriske lyset som i andre kirker. Taklampene er munnblåst av tre glasskunstnere ved Hadeland Glassverk; de har trinnløs styrke og er formet som vakre dråper. De minner om tårer som funkler i sorg og i glede!

Til høyre for alteret henger det en tavle fra den gamle kirken. Den har utskårede bibelske figurer og symboler. Vil en se på noe konkret for sin kontemplasjon, kan en se på denne tavlen fra 1697, skåret i tre av Johannes Skråstad. Når de indre utgangsdørene er lukket, sees omrisset av den oppstandne Kristus med armene utstrakt. Kunstverket sitter i selve døren som tettsittende, små rundinger av glass. Også døren inn til dåpssakristiet har samme utsmykning. Stilig!

Kristus er til stede

I Våler er vi begunstiget med en meget dyktig sokneprest og en ditto organist som begge samvittighetsfullt gjør en helhjertet tjeneste der de i ord og toner absolutt uttrykker noe av Jesu Kristi nærvær og budskap. Det flotte pipeorglet er bygd spesielt for rommet, som har god akustikk. Orglet egner seg utmerket for salmesang, liturgi og til konserter! Det er årlig «orgelfestival» med eminente organister fra inn- og utland. Som en av dem sa: – Det er helt fantastisk at det finnes et så vakkert kirkerom med et så godt orgel – i Våler!

Kristus kan være til stede uansett kunst. Vårherre er ånd og sannhet, og da kommer vel egentlig all kirkekunst til kort? Heldigvis kan Gud med sin hellige ånd være tilstede alle steder og til alle tider. Selv er jeg glad i Våler kirke og finner gode, kristne tilknytningspunkter der.

LES OGSÅ: Arkitekt Espen Surnevik: – Jeg har ønsket å lage et bygg som kan forsone de steile partene i debatten om ny kirke.

LES OGSÅ: Avstemninger, aksjoner og alternative arkitektforslag - les hva som skjedde da den 250 år gamle trekirka brant.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt