Meninger

To make you feel my love

Bob Dylans sang om kjærligheten er en av de vakreste jeg vet. Likevel følte jeg meg snytt etter gårsdagens andakt i NRK.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg er ikke blant morgenandaktens faste lyttere. Som oftest sitter jeg på bussen eller sykkelen på vei til jobben på den tida. Men innimellom akkompagnerer den en litt sein frokost. Slik som på torsdag.

LES MER: Droppet Gud i radioandakten

Det ble sagt mye tankevekkende om kjærlighet, basert på Jesu ord om å elske sine fiender. Det var både så urovekkende som en ettertanke over en bibeltekst bør være, og så hjertevarmende som vi gjerne vil ha det en mørk vintermorgen. Jeg har hørt langt dårligere andakter.

LES MER: «Jeg tror på kaffekoppen», skriver Vårt Lands Trygve W. Jordheim

Det passet også veldig bra med Anne Grethe Preus gjendiktning av Bob Dylans «To make you feel my love». Hos henne ble det en enda tydeligere bekjennelse til Guds kjærlighet: «Fylt av min kjærlighet».

LES MER: Åpner for muslimsk morgenandakt på sikt

Savner velsignelsen

Men nettopp derfor ville det gjort seg så godt om jeg også hadde fått med meg velsignelsen. Jeg vet ingenting som gir meg en så konkret opplevelse av Guds kjærlighet, som nettopp ordene om Herrens ansikt som lyser over meg og er meg nådig.

Jeg leser jo Vårt Land, så jeg var forberedt på at jeg ville bli snytt. Derfor ble jeg nesten overrasket over min egen skuffelse. Ville det virkelig ødelagt rytmen og opplevelsen i andakten om disse ordene ble med? Ville virkelig noen følt seg satt utenfor av å få med seg Guds fredshilsen inn i vinterdagen?

LES MER: Droppet Gud i radioandakten

Hvorfor ikke salmer?

Etter min mening har Bob Dylan skrevet noen av de fineste salmene som finnes. Få tekster lodder dypere enn denne: «I am hanging in the balance of the reality of Man, like every sparrow falling, like every grain of sand.» Spill gjerne slike sanger til andakten.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Men likevel: Salmeboka minutt for minutt er nettopp kåret til årets TV-program, og danket ut både Farmen og Mammon i Adresseavisens kåring. Derfor er det underlig at salmene synes å være forvist fra morgenandakten. Sangene synes mer innrettet etter P1s mykpopnorm. Hvordan kan NRK etter denne suksessen mene at salmer er ekskluderende og gammelmodige?

LES MER: Salmemaraton – årets program

De som er allergiske mot salmer og velsignelse, har trolig byttet kanal før andakten begynte. At folk flest føler seg ekskludert av slikt, er en dårlig fundert antagelse.

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Meninger