Verdidebatt

Oppbyggelig mannakorn

Jeg er uenig i konklusjonen til Åste Dokka og Berit Aalborg etter å ha hørt på podcasten deres. Men de skal ha honnør for å gi Jesu ord spalteplass.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Berit Hustad Nilsen

Styreleder og informasjonsansvarlig i Brunstad Christian Church

Da Facebook-feeden forrige uke viste en reklame for Vårt Lands podcast, som kom ut av karantene med en mini-serie av Dokka, så ble jeg nysgjerrig. «Kanskje er ikke Bibelen alltid like oppbyggelig?» ble det spurt. Dette måtte jeg få med meg.

LYTT: Dokka med ny podcastserie - ser nærmere på utvalgte bibelvers

Mannakorn-podcast

Åste Dokka og Berit Aalborg fra Vårt Land, småpratet og trakk dagens bibelord fra mannakorn-boksen, som hadde gått i arv fra Aalborgs bestemor.

Tanken på de bitte små papirlappene som var litt gule og falmet i fargen, og boksen som sto i vinduskarmen hos min egen bestemor bringer fram gode minner. I dag har jeg for min del byttet ut boksen og lastet ned appen Get Manna, det er litt mer praktisk på farta i hverdagen.

Tilbake til episoden, som drøftet hvilken referanseramme man kan bruke til å forstå Bibelen. Fra et historisk og teologisk utgangspunkt ble konklusjonen at vers fra Bibelen kanskje ikke alltid er like oppbyggelig. Dagens ord var fra Matteusevangeliet der Jesus sier han ikke har kommet for å bringe fred, men sverd. Han sier han vil sette skille mellom familiemedlemmer, så disiplene får klar beskjed om at den som elsker far, mor, søster eller bror mer enn Jesus selv, de er han ikke verd.

Koster å følge Jesus

For en disippel som vil etterfølge Jesus er ikke dette overraskende innhold. Tvert om er det gjenkjennelig. Jeg tillater meg å bruke mine personlige erfaringer som referanseramme. Jeg elsker, og har alltid elsket, mine foreldre og søsken svært høyt. Så det å «hate» dem var for meg helt utenkelig. Men på et punkt i livet kjente jeg at det ikke kunne være dem som skulle definere min tro eller mitt liv. Jeg måtte finne min vei, selv om de ikke alltid forsto mine valg. Jesus som sa «Ær din far og mor», han sa også «Hvem er min mor og mine brødre?». Slik jeg ser det må en personlig kristen være fri fra alle, for å kunne være tjener for alle.

Det koster alt å følge Jesus, men så gir det alt tilbake. Hele det tiende kapittelet i Matteusevangeliet er fra en tale Jesus holdt for disiplene sine. I de følgende versene sier han også at «den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.»

LES OGSÅ: Åste Dokka undersøker egne fordommer mot pinsevenner

Gir mening for meg

Det er sterke formuleringer, som gjør at jeg som leser må stoppe opp og tenke. Slik er det flere steder der Jesu uttalelser blir gjengitt. Ingen forkynner kunne vel i dag kalt andre for «ormeyngel» uten at det hadde blitt rabalder og store overskrifter.

Men jeg ble likevel litt satt ut da Jesu egne ord ble omtalt som en tøff og skremmende tekst. Etter litt drøfting fram og tilbake om alt i Bibelen egentlig er oppbyggelig, så ble konklusjonen helt til slutt i episoden at dette vet vi egentlig ikke hva betyr, men at det kanskje finnes noen andre steder i verden som synes versene gir mening.

Jeg melder meg som en av dem. For meg har disse versene hatt stor betydning helt siden min tidlige ungdom. Det at jeg hver dag tar opp mitt kors og følger Jesus, er essensen i min utvikling som kristen. Jeg er ikke fullkommen, men jeg er på vandring.

Ikke teologisk perfekt

Paulus skriver mye om korset og dets kraft til frelse. Gjennom smerte i det jeg velger å ikke handle etter mine egne krav og begjær, oppstår det et nytt liv. Gud gir frukter i livet, han gjør at mine tanker, ord og gjerninger kan bli preget av kjærlighet, glede, mildhet, godhet og trofasthet.

Det er mulig jeg ikke tolker versene verken historisk eller teologisk perfekt, men for meg handler dette altså om kristendom i praksis. En slik mor, søster, datter og kollega ønsker jeg å være for mine omgivelser.

Så selv om jeg var uenig i denne episodens konklusjoner, så gir jeg honnør til Vårt Land som gir spalteplass og sendetid for slike temaer. Ja takk til mer av det. Jeg gleder meg til fortsettelsen og blir fast lytter. Selv om noen ord kan være krevende å forstå, og vi sikkert legger ulik betydning i det, så er det viktig å snakke om det. Og for meg har faktisk bibelord fra mannakorn-boksen eller -appen uten unntak har vært til oppbyggelse.

LES MER:

Biskop Nordhaug mente at frelsen bare var for dem som trodde på Jesus. Så tenkte han seg om

Kritiserer Bibelselskapets bruk av Aune Sand: – Han objektiverer kvinner

Fant mannakorn etter oldemor

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt