Verdidebatt

Et liv som er bygget på Bibelen og de kristne verdier, er en berikelse for samfunnet vårt.

Noen vil ha oss bort fra det grunnleggende, nemlig hva Bibelen sier om å leve som kristen. Som kristne kirker må vi våge å stå opp for det vi tror på.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Berit Hustad Nilsen

Styreleder i Brunstad Christian Church

En av våre oppgaver som kristne ledere er å ivareta de gode, kristne verdiene i samfunnet og vise at vi kan stå sammen om å løfte dem fram. Som en del av dette var det for oss en viktig milepæl at BCC forrige uke gikk inn som observatør i Norges Kristne Råd (NKR).

Å delta i dialogmøtene med NKR har vært en spennende og lærerik prosess. Jeg har blitt kjent med flere interessante personer, og har sett mer av alt det gode arbeidet som gjøres for Guds rikes sak.

Vi kan lære av hverandre

Vi står på det samme kristne grunnlaget, og ser det naturlig å søke samarbeid i saker der vi har felles interesse. Vi respekterer hverandres egenart, og har ikke intensjon om å endre hverandres teologi eller særpreg. Men vi kan lære av hverandre på ulike områder.

I helgen var jeg innom konferansen Gi Jesus Videre i Q42 i Kristiansand. Tema for helgen var hvordan vi kan bidra til å gi troen videre til neste generasjon. Noen uker tidligere fikk jeg besøke Get Focused, som samlet 1.500 ungdommer til bønn og lovsang for Jesus. Jeg er imponert over konferansene, både organiseringen, de gode seminarinnleggene og de engasjerte kristne som brenner for å gjøre noe for de som kommer etter oss.

LES OGSÅ: Brunstad Christian Church inn i Norges Kristne Råd: – Det har vært en veldig fin prosess

Stolthet over å være kristne

Selv om kristne verdier er under press, så vet alle som har opplevd hva troen betyr i vårt personlige liv, at det kristne budskapet vil bestå – også i framtiden. Personlig brenner jeg for at barn og ungdommer med stolthet kan si at de er kristne i dagens samfunn. De skal med frimodighet kunne si at de engasjerer seg i kristent ungdomsarbeid fordi de selv har opplevd hva det betyr for dem at noen formidlet troen videre til deres generasjon.

I dag utfordres stadig de kristne verdiene. Noen vil ha oss bort fra det grunnleggende, nemlig hva Bibelen sier om å leve som kristen. Vårt trosgrunnlag er bygget på dette, og for oss er ikke dette bare et stykke papir. Som vår forstander Kåre J. Smith sa på BCCs høststevne forrige helg: «Det hjelper ikke å ha en god lære hvis vi lever et dårlig liv.»

Jeg tror at mange av de som har fått troen i vrangstrupen, og som mener at det er usunt for barn å tro, har opplevd at liv og lære ikke stemmer, altså hykleri. Vi som er rollemodeller, ledere eller foreldre, vi har et ansvar for å leve slik vi lærer. Barna våre skal se foreldre som lever det samme kristenlivet hjemme som forkynnes i kirkene på søndagen. Da vil kristendommen ha gode kår.

Mor og far ba for myndighetene

I min oppvekst hadde troen sin naturlige plass. Mine foreldre kom fra forskjellige kirkesamfunn, men giftet seg i BCC, og de levde slik som vi lærte på søndagsmøtene i menigheten. De var nøye med rettferdighet i pengesaker, de hjalp de fattige, de ba for Kongen, Dronningen og myndighetene, og de elsket hverandre. Dette skapte et trygt hjem for oss barna.

Jeg har søsken som valgte ikke å være en del av BCC fra tidlig ungdom. Mine foreldre behandlet dem med like stor kjærlighet og omsorg som oss som valgte å bli. Tidlig lærte vi å ha respekt for alle, uansett hvilket livssyn de hadde. For eksempel da vi gikk med klassen til skolegudstjeneste i Molde Domkirke, så var min far alltid nøye på å minne oss om å ha respekt for kirken som et hellig sted før vi dro dit, selv om vi vanligvis gikk på møter ande steder.

Vi kommer til å kjempe for kristne verdier

Et liv som er bygget på Bibelen og de kristne verdier, er en berikelse for samfunnet vårt. Ungdommer som har bidratt som frivillige medarbeidere i ungdomsklubbene, skal med stolthet kunne føre dette opp på sin CV uten å risikere at jobbsøknaden blir lagt bort av den grunn. Ungdom med et bevisst forhold til rusmidler og moral, som bruker fritiden sin til å gjøre noe for andre, burde være attraktive arbeidstakere, uavhengig av livssyn.

Som kristne kirker må vi våge å stå opp for det vi tror på, selv om ikke alle liker det. Vi må ta vare på trosfriheten, og støtte neste generasjon i frimodighet og handlekraft. Det er forskjellige tider som går over land og kirkesamfunn, men jeg vet at jeg har en hel generasjon av unge fra BCC i ryggen når jeg sier, at vi kommer til å stå opp og kjempe for kristne verdier, og vår rett til trosfrihet.

LES MER OM BCC:

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt