Nyheter

Et ærlig farvel

Jesus er ikke den som sniker seg unna i et ubemerket øyeblikk.

TEKSTVERKSTEDET 4. SØNDAG I PÅSKETIDEN: Å levere et lite menneske i barnehagen... Midt i snørr, svette og tårer, så har vi lært oss dette: Vi må aldri prøve å snike oss unna i et ubemerket øyeblikk. I stedet må vi forberede barnet på avskjeden. «Snart skal vi dra. Du skal være igjen her, vi kommer til å sette oss i bilen og kjøre til jobb. Snart må vi si farvel. Sånn er det.»

Men så gjentar vi minst like mange ganger: «Vi skal være borte fra hverandre en liten stund. Så kommer vi tilbake til deg. Vi skal sees igjen om ikke så lenge.»

Balanserer oppmuntring og realisme

I søndagens bibeltekst møter vi Jesus og disiplene ved det siste måltidet. Jesus vet hva som skal skje, og han prøver å forberede disiplene på det som kommer. Han kommer til å bli borte for dem, og det prøver han å fortelle dem. Han vil ikke snike seg vekk i et ubemerket øyeblikk. Jesus vet det de ikke vet. Han vet hva som venter, både for seg selv og for vennene. Og nå prøver han å balansere oppmuntring og realisme, han skal mane dem til mot – og samtidig trøste.

Jesu avskjedstaler hos Johannes har alle dette som gjennomgangstema: «Jeg går bort, men jeg blir ikke borte.»

Måtte vente i rådvillhet

I denne teksten gjentar Jesus fire ganger (og flere om en leser mer enn vers 16 til 22) at det dreier seg om en liten stund. Et viktig spørsmål er hva «en liten stund» betyr. Vi har privilegiet å lese søndagens tekst i lys av påskedag. Men disiplenes langfredag var en dag uten håp, uten forventning. Kunne de klare å holde ut disse dagene, denne lille stunden som må ha kjentes som en uendelig hengemyr, kunne Jesus etterlate dem ord som de kunne klynge seg til i mørket?

En liten stund måtte de igjen vente i rådvillhet mellom Jesu oppstandelse og pinsedag. Ja, for Jesus ville sende en talsmann – han ville ikke etterlate dem alene. Men en liten stund skulle de måtte være alene i vakuumet og vente.

Prøvde ikke å skjule smerten

Så skulle det komme enda en «liten stund». Og her er vi fortsatt.

For en del kristne i Norge i dag høres kanskje ordene om fødselssmerter og andre menneskers spottende latter ut som noe litt fjernt (for en del, ikke for alle). Men vi trenger ikke løfte blikket langt over salmebøkene våre for å skimte mennesker som på grunn av troen opplever smerten, mørket, det uutholdelige. Jesus har ikke prøvd å late som om at det ikke skal bli sånn, han prøvde ikke å tildekke smerten. Like lite som han tildekket gleden, den gleden som skal være av en slik styrke at den vil få mennesker til å glemme smerten ved det som var.

Gud ser oss først

Opsomai umas – det er hva Jesus sier til disiplene når de er bedrøvet: «Jeg skal se dere.» Det ville kanskje vært mer naturlig om Jesus sa «Dere skal se meg»? Men Jesus vet godt hva han sier. For hvem ser den andre først? En annen gang fortalte Jesus om en Far som så, en far som stod og speidet. En far som så den bortkomne sønnen sin allerede mens han var langt borte.

Det er alltid Gud som ser oss først. Det er alltid Gud som speider.

BIBELTEKSTEN: «Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.» Da sa noen av disiplene hans til hverandre: «Hva mener han med å si: 'Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg' og: 'Jeg går til Far'? Hva mener han med 'om en liten stund'? Vi skjønner ikke hva han snakker om.» Jesus visste at de ville spørre ham, og han sa: «Snakker dere om det jeg sa: 'Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg'? Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede. Når en kvinne skal føde, er hun engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden. Også dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere.»

Johannes 16,16-22 (Bibel 2011)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter