Meninger

Suzi Quatro var tidlig på 1970-tallet den første renskårne, moderne rockejenta. Med sort skinndress, lavthengende elektrisk gitar på hofta, og trutmunn ikke ulikt Elvis, slynget hun bredbeint og lengst fremme på scenekanten ut låter som «All Shock Up», «Can The Can», «48 Crash», «The Wild One», «Glyzerine Queen» og «Devil Gate Drive». De er alle med på den 83 låter store oppsamlingsboksen The Girl From Detroit City.

Rød klut

Glamrock-dronningen Suzi Quatro var en suksess, men samtidig en rød klut for en mannsdominert rockebransje, og rødstrømper som nok kunne applaudere hennes «girl power», men mislikte at hun spilte på sex.

Den lille kruttønna fra Detroit kunne ikke brydd seg mindre. Hun hadde sett de mannlige bysbarna MC5, Iggy Pop, Bob Seger og Ted Nugent slå rock’n roll-knockout på hjemmepublikum, og hvorfor skulle ikke hun som jente kunne gjøre det samme? At faren, og katolikken, Art, hadde helt andre planer for sin lille datter, skjerpet bare lysten til å gå sin egen vei. Det samme gjorde morens forferdelse – etter en konsert – over at hun stod så bredbeint på scenen. Hadde hun ikke lært at jenter skulle holde bena sammen?