Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.
Vi trenger hverandre, sa statsminister Jonas Gahr Støre i starten av talen sin på ettårsmarkeringen for 7. oktober-terroren. Han stod med kippa på talerstolen i Synagogen i Oslo, hos Det Mosaiske Trossamfund. I benkeradene satt flere av Norges mektigste mennesker, som kongen, kronprinsen og stortingspresidenten. De satt der og sørget sammen med våre jødiske medborgere.
Min brors vokter
Det hele ble en symbolsterk markering av at storsamfunnet står sammen med norske jøder. Gjennom det siste året har representanter fra sistnevnte gruppe flere ganger ytret at de har kjent seg alene, samtidig som antisemittismen og økt.
Støre var også konkret i talen til det jødiske miljøet. Regjeringen ruster opp handlingsplanen mot antisemittisme. Den fornyer undervisningsopplegg for skolene. Jødisk identitet og kultur skal synliggjøres i Norge, blant annet gjennom de unge veiviserne.
Enten er alle trygge eller så er ingen trygge
Det var nok særlig sterk symbolikk da Støre siterte fra den bibelske fortellingen om brødrene Kain og Abel. Han viste til hvordan historien om disse er med på ulikt vis i de hellige skriftene til kristendommen, jødedommen og islam. Mange kjenner historien, hvor Kain har slått Abel i hjel og Herren spør om hvor broren Abel er. Kain svarer: Jeg vet ikke. Er jeg min brors vokter?
Jødene står ikke alene
Støre fremhevet dette som et dypt etisk spørsmål – til alle tider og stilte spørsmålet på nytt: Er jeg min brors vokter?
Han svarte også at ja, det er nettopp det vi er, alle sammen. Så sa han: Jødene i Norge skal ikke stå alene. Vi står sammen. Din trygghet er min trygghet. Det skal være trygt å være jøde i Norge. Du står ikke alene.
Statsministerens ord var viktige. Selv om mange skulle ønsket en like sterk tydelighet gjennom året som har gått, ble ordene og det symboltunge besøket i Synagogen tatt godt imot. Det var en sterk påminnelse om hva som står på spill i en tid preget av polarisering, konflikt i Midtøsten og utrygghet.
Enten er alle trygge eller så er ingen trygge.