Seksåringene vi svikter
For mange seksåringer får problemer med å finne seg til rette i en skole som allerede i første klasse er preget av teoretisk læring og stillesitting.
EVALUERING: Tjuefem år etter at skolen ble obligatorisk for seksåringer har omsider reformen blitt evaluert
Berit Keilen
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.
Det er 25 år siden grunnskolen ble gjort tiårig ved at skolestart ble senket fra 7 år til 6 år. Hensikten med den såkalte Reform 97 var å gi alle barn bedre muligheter til å få utbytte av skolegangen både ved at skolen ble ett år lenger og at alle barn fikk tilbudet. Den gang var det mange fem- og seksåringer som ikke gikk i barnehagen. Man ville utjevne forskjellene ved å gjøre undervisningstilbudet obligatorisk for alle.
Kritikerne av reformen var redde for at den lekpregede pedagogikken i barnehagen ville måtte vike til fordel for en mer kunnskapsorientert pedagogikk preget av skolens tradisjoner. Slik har det også langt på vei gått, viser den evalueringen som denne uken ble overlevert til Kunnskapsdepartementet.
Bestill abonnement her
KJØP