Kommersialisering av døden
En sak er muligheten for å oppleve en form for kontakt med døde venner og slektninger. Noe annet er det å sko seg på fortvilte sørgende som ønsker å snakke med sine kjære igjen.
Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng eier selskapet Soulspring, som stod bak showet med TV-mediumet Lisa Williams i Oslo i helgen. Her er de fotografert i forbindelse med en boklansering for drøyt to år siden.
Roger Neumann/NTB scanpix
Lisa Williams har gjort døden kommersiell ved å påstå at hun kan snakke med døde og formidle kontakt med dem. Gammeldags spiritisme, med andre ord. Folk flest synes dette er usmakelig, særlig den kommersielle delen. Williams deltok på selskapet Soulsprings dagsseminar søndag, der kostet det 1.540 kroner å komme inn. Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng eier selskapet. Grunnen til den enorme oppmerksomheten seminaret fikk, er åpenbart at her er en prinsesse som til alt overmål er nummer fire i arverekkefølgen, dypt involvert.
På Soulspring.no distanserer prinsessen og Nordeng seg litt fra Lisa Williams' opplegg med å kontakte de døde, og godt er det. Men de sto på scenen med Williams, og folk flest reagerer negativt på kommersialiseringen av døden. Kirkeledere reagerer også. Fungerende biskop i Bjørgvin, Jan Otto Myrseth, advarte i intervju i Vårt Land mot å gjøre det til et levebrød «å samtale med dei på den andre sida». Det samme gjorde psykiater Atle Roness, som mente det var bedre å snakke med en prest eller terapeut enn et medium. Professor Notto Thelle har også liten sans for Lisa Williams og hennes seanser, som han karakteriserer som en type massesjelesorg og show.
LES OGSÅ: – Kong Harald burde sagt nei til Märtha
Bestill abonnement her
KJØP