Nyheter

Vi er alle
 misjonærer

Alle som kaller seg kristne er i realiteten misjonærer overfor muslimene. Også de som kaller seg kulturkristne.

Jeg tror vi har hatt en tendens til å være for tilbakeholdne med å forkynne evangeliet for muslimer i Norge, skriver biskop emeritus Tor B. Jørgensen i et innlegg i dagens avis.

For noen er det kanskje overraskende at en fra bispemøtets liberale fløy tar opp et såpass tabupreget emne som misjon overfor muslimer. Mange forbinder misjon med konservativ kristendom.

Det burde likevel ikke overraske at en tidligere general­sekretær i Misjonsselskapet fortsatt har sansen for misjon, selv om han har forandret syn på homofili. Men mens det har vært mye dialog med muslimer, har det å forkynne til omvendelse for muslimer vært noe nær tabu. I dialog er jo første bud at hensikten ikke skal være misjonering.

– Dette skyldes kanskje et ønske om å vise respekt og ­toleranse. Anerkjenne mangfold og ikke lage forenklede (fiende-)bilder av islam som en trussel, er biskopens egen forklaring på forsiktigheten.

Dialog

Når det kommer til stykket, eller kanskje heller til praksis, er det ikke så stor forskjell på dialog og misjon.

LES OGSÅ: Dialog er ikke forhandling

Jeg har hatt mange samtaler om troen med muslimer opp gjennom årene. Som oftest har jeg opplevd en oppriktig nys­gjerrighet på hva vi kristne tror. Det tror jeg skyldes at rammen for samtalen var at vi hadde møtt hverandre som mennesker – og at jeg viste en tilsvarende interesse for deres religion.

Å forklare hvorfor Jesus døde på korset, hva vi legger i oppstandelsen, hva det betyr at han er Guds sønn – er ikke det hva også en misjonær må gjøre? Å fortelle hvordan du praktiserer din tro og hva den betyr i livet ditt – er ikke det hva vi i andre sammenhenger ville kalle et vitnes­byrd? Likevel ville jeg kalle samtalen for en dialog, fordi jeg svarte på det jeg ble spurt om.

Konvertering

Jeg har også møtt en del muslimer som har konvertert til kristen tro. To av dem fortalte at det skjedde ­etter at de hadde hatt en visjon av ­Jesus. Men alle de andre sa at det var møtet med kristne mennesker som viste omsorg og aksept som hadde skapt interesse for hva disse menneskene trodde på. Noen nevnte også at de hadde møtt kristne som ikke var preget av det hat og den mistenksomhet som de ellers opplevde mellom etniske grupper i hjemlandet.

LES OGSÅ: Slipp troen løs

Dette er ikke så forskjellig fra hva som får folk fra andre bakgrunner til å bli kristne. Men det er likevel spesielt krevende med misjon overfor muslimer. Som også biskop Jørgensen skriver om, møter konvertitter ofte store­ problemer, særlig hvis de bor i land preget av muslimsk kultur.

Også de som bidrar til at muslimer omvender seg, kan komme i alvorlige vanskeligheter. Dette­ har gjort at de tradisjonelle ­kirkene i muslimske land som ­oftest ikke driver misjon overfor muslimer. Også hensynet til dem kan ha bidratt til at søsterkirker i ­Vesten er forsiktige.

Ta godt mot

Men det finnes unntak. For et par tiår siden ­besøkte jeg en stor menighet som tilhørte et tradisjonelt kirke­samfunn i et muslimsk land. De kunne­ fortelle at en ganske stor del av menigheten var omvendte muslimer. Nettopp det at menigheten var stor og lå i en storby, gjorde at det var mulig for muslimer å komme til kirken uten at det vakte så stor oppmerksomhet.

Presten sa at de fleste muslimer i hans land er uvitende om kristendom. De lokale kirkene har små muligheter for å nå ut til dem.

– Derimot får muslimene her i landet kjennskap til kristendommen gjennom det landsmenn som har flyttet til Vesten forteller. Dersom dere ønsker å støtte og hjelpe oss, skal dere ta godt mot de muslimene som kommer til deres land, sa han.

Misjonærer

Denne samtalen har jeg ofte tenkt på i årene som har gått. Det har plaget meg å se at muslimene i økende grad møtes med mistenksomhet og motvilje. Selvsagt har radikale muslimers terroraksjoner bidratt til at folk blir redde og mistenksomme. Og vi har også fått merke mer av negative sider ved islamsk kultur, særlig overfor kvinner. Konkret religionskritikk er så absolutt nødvendig.

Ikke mange av oss vil kalle oss misjonærer. Men for muslimene er alle kristne – også de som vil kalle seg kulturkristne – utsendinger for den kristne tro. Det 
er slik vi møter dem at deres 
inntrykk av kristendommen dannes.

Enhver misjonær vil kunne fortelle at første betingelse for å drive misjon, er at du møter folk med åpenhet og velvilje. Dersom flere tok kristne tok inn over seg sin misjonær-rolle, ville kanskje også samfunnsklimaet bli bedre?

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter