Nyheter

Tillitskrisen

Bompengekrisen er en tillitskrise. Frps gamle velgere ­synes ikke partiet har levert. Derfor vil partiet kaste regjeringsplattformen på båten. Dersom de lykkes, taper ­Venstre.

Den såkalte bompengekrisen er interessant både historisk og politisk. Kort sagt er den en mistillitskrise mellom Frp og deres gamle velgere, som nå har vokst til å bli en krise som kan velte regjeringen.

Frp var partiet som tidligere lovet å fjerne bomstasjoner over hele landet, og som gjennom mange år har vært det selvoppnevnte parti for Norges bilister.

LES OGSÅ: KrF kan havne i bompengeskvis

Store avgiftslettelser

I Frps regjeringsperiode har da også bilistene blitt rikelig tilgodesett på ulikt vis. Ifølge Aftenposten har avgiftslettelsene vært på totalt 11 milliarder etter at Frp kom i regjering. Likevel blir partiet straffet for at de ikke har klart det de faktisk lovet: Å fjerne bompengene.

Da Frps politikere utpå vårparten forsto alvoret og omfanget i misstilliten, hadde Bompengepartiet allerede vokst seg stort.

Politisk historie

Det som skjedde da, er et interessant stykke nyere politisk historie. Det vil garantert bli skrevet bøker om Frps bomfinte.

Bare fem måneder etter at de fire regjeringspartiene var blitt enige på Granavolden, ville Frp sette en strek over sentrale deler av både bil- og klimapolitikken. Slik skjer vanligvis kun ved store nasjonale kriser. Men Frp maktet å presse fram nye forhandlinger fordi de selv hadde undervurdert velgernes sinne. Det er sjeldent.

Venstre og KrFs svar var første et tydelig nei. De mente Granavollen-erklæringen lå fast. Venstre gjentok dessuten at den store krisen ikke omhandlet bompenger, men klima. De pekte på det faktum at kloden er i ferd med å varmes opp.

KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan uttalte dette til NRK: «Dette er absolutt et brudd med regjeringsplattformen. Nullvekstmålet handler om utslipp, men det handler også om hvor mye plass bilene tar. Det er ikke aktuelt for oss å reforhandle dette punktet».

LES OGSÅ: KrFs storbynettverk vil ikke gi etter for FrP

Het sommer

I sommerukene som fulgte skulle en tro begge de to partiene hadde fått blod på tann. De aller fleste land noterte stadig nye heterekorder. Rapporter om raskt akselererende klimaendringer har også kommet på løpende bånd, denne uvanlige sommeren.

Men overraskende nok ble det interne samarbeidet i regjeringen overskygget av bompengekrangel og krisemålinger for Frp. Og om hvordan det var mulig å gjøre det billigere å kjøre bil.

Samarbeid

Etter fellesferien var dessuten noe åpenbart endret for KrF. Kanskje de begynte å forstå at også de lekket velgere til Bompengepartiet. Uansett har KrF åpenbart skiftet strategi. Nå har partiet inntatt en tilbakeholden rolle, der barnefamilienes bompengebelastning framstår som KrFs hovedanliggende. Ikke bilvekst og klimakrise.

Slik det framstår, står Venstre ganske alene om å kjempe for sentrale klimatiltak i Granavoll-erklæringen. For dem er et av de springende punktene fortsatt «nullvekst i biltrafikken».

LES OGSÅ: Frp fant bompengeløsning - Ultimatum for Venstre

Dette til tross for at Solberg slår fast at «nullvekst» skal stå fast. Men som et lite parti vet Venstre av smertelig erfaring at det betyr lite dersom det ikke følges opp av praktisk politikk. Det er ikke til å komme forbi at hvis bompengetrykket blir lavere, vil folk kjøre mer bil. Da kan målet om nullvekst bli vanskelig å nå. Satsning på kollektivtransport kan bidra litt. Men ikke nok. Dette er et av Venstres viktigste budskap.

Venstre-krise

Internt i Venstre er fortvilelsen stor. Selv om sentrale politikere ikke ønsker å forlate regjeringen, vet de at det kan skje. Dersom Frp står bom fast på Solbergs skisse, kan det hele ende med regjeringskrise.

Da kan også KrFs posisjon bli utfordret kraftig. For dersom Venstre forlater regjeringen, kommer KrF i en seriøs klemme. Det vil være svært krevende å sitte igjen som et lite og enslig sentrumsparti sammen med to store, blå partier.

ANALYSE: Venstre og KrF blir borte i bomskyggen

Dessuten har KrF kun sittet i regjering i 7 måneder. KrF-ere som i dag bekler regjeringen Solberg har investert tung politisk kapital for å komme dit de er. Om regjeringen bryter sammen, vil de stå tapende igjen. For det var akkurat dette folk som Knut Arild Hareide og Kjell Magne Bondevik advarte mot: Frp er ikke til å stole på. De snur kappa etter vinden.

Mulig løsning

Men det er fortsatt en god mulighet for at de fire partiene makter å finne en felles løsning. At Frp får gjennomslag for sine viktigste krav, som likevel er så slipt ned at Venstre kan leve med dem.

Dersom dette skjer, har Frp uansett lært en viktig lekse: Det nytter å bruke rå makt i et samarbeid for å flytte allerede vedtatt politikk. En fersk regjeringsavtale kan endres, dersom man truer nok.

Dersom Frp vinner på en slik strategi, er det garantert ikke siste gangen de bruker den. Akkurat det kan få store følger for både norsk klimapolitikk og 
for Solberg-regjeringens ettermæle.

Les mer om mer disse temaene:

Berit Aalborg

Berit Aalborg

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter