Meninger

Sykkelpartiet

MDG oppfattes av mange som et ­urbant sykkel- og forbudsparti, uten en kraftfull og høyt prioritert strategi for styrking av kollektivtransport. Det kan være grunnen til manglende vekst.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Denne helgen er Miljøpartiet de grønne (MDG) samlet til landsmøte på Fornebu. På nasjonale målinger er det laber vekst. Et klimaparti burde hatt alle forutsetninger til å vokse kraftig i disse tider. Grunnene er mange.

LES OGSÅ: Vindkraftopprør på MDGs landsmøte

Tørkesommer

En av dem er at det stadig ruller inn over oss om nye tegn på klimaendringer både i Norge og andre deler av verden. Fjor-årets tørkesommer og krise for ­norske matprodusenter satte støkk i mange. Forskere melder dessuten om at klimaendringene skjer fortere enn antatt. Vi vil få mer ekstremvær. Skoleungdom ­demonstrer mot regjeringens ­tafatthet i klimapolitikken.

Riktignok ligger partiet rundt 10 prosent i Oslo. Men på landsbasis må de ta til takke med et snitt rundt 4 prosent. Det er nærmest et paradoks at partiet som har klima og miljø som hovedsak, ikke makter å krype opp på et tosifret tall på nasjonale ­målinger akkurat nå.

Hva kan være grunnen?

Selvfølgelig har MDG ingen ­appell til dem som er mest opptatt av billig bensin og fjerning av bompenger. Disse er langt utenfor MDGs målgruppe og stemmer på partier som Bompengepartiet og Frp.

LES OGSÅ: Rivaler truer grønn glede

«Kjenner klimaskam» 

Men MDG kunne nådd flere av dem som er dypt bekymret over de begynnende klimaendringene. De som frykter jordas, Norge og nærmiljøets tilstand om 10, 20 eller 50 år, og som uroer seg over hvilken klode vi overlater til våre barn, barnebarn eller andre ­etterkommere.

MDG kunne nådd de som ­aktivt setter fra seg bilen og velger kollektivt. Eller de som ønsker å sette­ fra seg bilen og droppe flyet. De som egentlig ønsker å velge trikk, tog eller annen transport uten store klimaavtrykk. Kort sagt alle de som kjenner på den mye omtalte ­«klimaskammen». Dem er det mange av. Og antallet vokser raskt.

Gårsdagens A-magasin skriver om at «flyskammen» for alvor har kommet til Norge. På Facebook strømmer folk til grupper som «Togferie». Begreper som «togkry» og «skyldfri ferie» florerer på sosiale medier. Nå har også flere institusjoner innført restriksjoner på flyreiser.

LES OGSÅ: - Sp og MDG må snakke sammen

Kraftfulle endringer

Men ­utfordringen til MDG er at litt for få av disse tror partiets klima-engasjement har riktig fokus.

Det finnes ingen kjente ­meningsmålinger på hvorfor en del av de klimaengasjerte ikke stemmer MDG. Men basert på en uvitenskapelig rundspørring sier flere klimaengasjerte at MDGs hovedbudskap er for smålåtent og detaljorientert. ­Aller viktigst er likevel dette: En del av dem opplever ikke at MDG er nok opptatt av å kjempe for en ­radikal og kraftfull satsing på klimavennlig og kollektivtrafikk og samferdsel.

Flere peker på at de ønsker seg politikere som kompromissløst kjemper fram en storstilt og ­realistisk togsatsing og togutbygging. På lokalplan ønsker de seg den samme satsingen på trikk, bane og buss, riktignok tilpasset lokale forhold. De ønsker seg et tydeligere alternativ til privatbilismen som gjør det mulig å velge klimavennlig transport. Andre peker på at flytrafikken ikke vil bli borte med det første. Derfor håper de på en massiv satsing på elektrifisering av fly, og en visjonær innovasjonspolitikk.

Vil ha håp

De aller fleste klima-­ opptatte ønsker noe å tro på. At det finnes løsninger på de store, strukturelle klimaproblemene. De vil rett og slett ha noe som gir dem håp.Riktignok har MDG mye i sine programmer som ­peker i denne retningen. Likevel er det sykkelsatsingen og bilfrie sentrum som fremstår som partiets viktigste satsingsområder. Dermed har partiet langt mindre eierskap til kollektivpolitikken enn mange forventer.

LES OGSÅ: MDG rir miljøbølgen - over sperregrensen

Sykkel og kollektivtrafikk

Det er ikke slik at klimaopptatte er er negative til MDGs kamp for sykkel i Oslo. Mange synes tvert imot det er bra. MDGs problem er at en del mener sykkelsatsingen har gått på bekostning av viljen og evnene til å kjempe for en radikal endring i kollektivtilbudet der prisene går ned og tilbudet går opp. Slik at folk faktisk ikke velger bil. En satsing som virkelig ville monne på utslippsfronten.

I rettferdighetens navn skal det sies at MDG har bidratt til satsing og økninger til trikk og bane. Mange husker likevel ­økning i kollektivprisene i samme perioden, samtidig som store beløper ble brukt på sykkelveier. Det har bidratt til at det har festet seg et inntrykk av MDG som et urbant sykkelparti, med stor vilje til å stenge bygater, men uten samme vilje til massiv satsing på kollektivtransport.

Togsatsing

Det må også nevnes at partiets stortingsrepresentant og nasjonale talskvinne, Une Aina Bastholm, nettopp har levert et omfattende togforslag til Stortinget. Hun viser til at blant Europas 16 mest trafikkerte flyruter, er rutene mellom Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Bastholm vil blant annet ha en generell økning i togsatsingen, flere nattog og direkteavganger til byer som Berlin, København og Stockholm. Likevel er ikke kollektivtransport aller høyest på dagsorden på MDGs landsmøte denne helgen. Blant de sju uttalelsene det er lagt opp til at partiet vedtar, er det ikke et selvstendig tema, til tross for at seks av uttalelsene omhandler klima og miljø i ulike varianter.

Derimot prioriterer de egne uttalelser på tema som naturmangfold, matpolitikk og klima i kommunene.

Sykkelfokus

Kanskje var det da ikke tilfeldig at den kjente strofen til Queen: «I want to ride my ­bicycle» ljomet over høytalerne­ både i forkant og under selve landsmøtet.

Det er ingen tvil om at sykkel er viktigere for MDG enn veldig mye annet.

Les mer om mer disse temaene:

Berit Aalborg

Berit Aalborg

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Meninger