Marsipan til tre kroner, julebrus til to, surkål til én krone. Priskonkurransen blant dagligvarekjedene har gitt helt absurde priser på julemat. Kunder fyller opp med julegrøt, industripepperkaker, edamerost og julebrus, varer de kanskje ikke hadde tenkt å kjøpe i utgangspunktet. Ingen av kjedene har tenkt å bremse før kirkeklokkene ringer julen inn, melder de.
- Markedet bestemmer
I oktober skrev jeg om at de miljøvennlige påfyllspakkene til mange produkter er dyrere enn originalen. Det er pussig siden påfyllspakkene er billigere, både å produsere og transportere. — Markedet bestemmer, var svaret fra Rema. Og siden markedet tydeligvis heller vil ha et nytt glass med pulverkaffe, med alt søppelet og ekstra CO2-utslipp det innebærer, er det billigst.
Selv om det sikkert finnes en haug med pris- og miljøbevisste kunder der ute, er det tydeligvis ikke nok. Den miljøfiendtlige prissettingen bare fortsetter. Derfor må sterkere lut til.
LES OGSÅ: Dette er årets juleplater
– Pristest dopapir
Den elleville priskrigen på julemat ga meg en idé: Hvorfor kan ikke VG, som tydeligvis er en av aktørene med mest markedsmakt, pristeste påfyllspakker i stedet for originalvaren, der det finnes? Det ville gitt matvarekjedene kraftig «inspirasjon» til å kutte prisene.
Påfyllspakkene er billigere enn orginal-pakkene i innkjøp fra produsentene. Siden matbutikkene er villige til å selge julemat med store tap for å toppe matbørsen, vil de også være klare til å selge miljøvennlige påfyllpakker til «riktig» pris — hvis det gjør at de kan vinne priskrigen.
Vi kan trekke den enda lenger: Pristest det mest miljøvennlige dopapiret. Pristest norske grønnsaker i stedet for importerte fra Frankrike, Israel — eller Peru. Pristest de sunneste alternativene innenfor hver kategori. På den måten kan VGs matbørs være en katalysator for fremming av folkehelse og miljø, i stedet for fråtsing og grådighet.
LES OGSÅ: De sa det ikke var mulig