Nyheter

Kjør på!

Et flertall av Oslos innbyggere ønsker bilfritt sentrum. Hvem skulle trodd det for noen uker siden?

Mange ristet intenst på hodet da byrådskoalisjonen i hovedstaden la fram sitt detaljerte program for nær framtid. Ett av punktene er at byens sentrum, innenfor Ring 1, skal være bilfritt innen 2019. Det er ikke mer enn tre korte år til.

Spesielt for Miljøpartiet De Grønnes hærførere må det derfor ha vært en særdeles god opplevelse å kaste seg over gårsdagens Aftenposten: «Halve Oslo vil ha bilene ut av sentrum» var avisens hovedbudskap, presentert med feite bokstaver ved siden av et fint bilde av samferdselsbyråd og grønntopp Lan Marie Nguyen Berg.

Ikke det minste rart hun smilte bredere enn hun noen gang, så mye pepper både hun og hennes medsammensvorne har fått for både dette og mer dramatiske forslag.

LES OGSÅ: Flere byer skroter bilen

Hylekoret

Hylekoret, et godt blanda mannskor ispedd noen kvinnelige sopraner, var ikke seine om å gi lyd fra seg da det gikk opp for dem hva som er i ferd med å skje.

Hva med de stakkars folkene som bor innenfor Ring 1 – det er tross alt over 1.000 av dem?

Hva med vareleveransene? Hva med håndverkerne? Hva med taxiene? Hva med handelsstanden? Hva med rullatorgamlingene som skal på kaffeslabberas på Theatercaféen?

Ja, hva med dem?

Verre er det ikke

I gårsdagens meningsmåling stilte 54 prosent av osloborgerne seg positive til bilfritt sentrum.

Andelen kan økes vesentlig dersom byens nye regime er i stand til å bruke tid, krefter og skjønn på å komme fram til ordninger som er til å leve med for de fleste: Si til transportnæringen at vare- og lastebiler selvsagt skal slippe inn i sentrum innenfor gitte tider og rammer.

Si til de få berørte beboerne at det blir ordninger som er til å leve med. Si til håndverkerne at en moderne by ikke kan klare seg uten dem – de skal slippe frem innenfor rimelighetens grenser.

Verre er det ikke. Med fornuftige tilnærminger er det mulig å komme frem til et nesten bilfritt sentrum.

Om det er 80 eller 95 prosent av bilene som blir borte, spiller liten rolle. Viktigst er det at det blir nesten kjemisk fritt for forurensende privatbiler og andre kjøretøy som ikke har noe i en bys innerste kjerne å gjøre.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Morten Sjølli

Morten Sjølli

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter