Nyheter

Kampen i kulissene når freeskierne flyr

Mens de moderne skiakrobatene henger i lufta, kjempes en intens kamp i kulissene om eierskapet til sporten.

Først ungdoms-OL. Så X Games. Og nå VM skiskyting.

I tre uker på rad er Norge vertskap for skilek i Sondre Norheims ånd. Hvis vi da ser bort fra at pioneren og husmannen fra Morgedal nok ville stusset over hvor mye penger som står på spill i vår tid.

Og det er pengene som er kjernen når det nå krangles om hvem som eier leken på ski. Norges Skiforbund liker at folk konkurrerer på snø – dersom man gjør det i deres regi. Som enhver institusjon med en over hundre år lang historie som monopolist, ser NSF med uro på at private aktører som TV-selskapene ESPN og TV2 arrangerte X Games – og at de fikk 42 millioner kroner fra Oslo kommune for å lage festen.

Summen var for øvrig en sjettedel av hva staten betalte for IOCs og Skiforbundets eget ungdoms-OL på Lillehammer uka før.

92 prosent

«Skiløpingen er den mest nasjonale av alle idretter, og en herlig idrett er den», skrev Fritjof Nansen. Nasjonsbyggeren, polarpioneren og den humanitære helten ble trukket fram som norsk skisports største inspirator da Norges Skiforbund fylte hundre år i 2008.

NSF hadde da bygget opp en stab på 150 ansatte, som administrerte en medlemsmasse på 160.000 skiløpere med lisens.

Tall fra MMI viser at drøyt to millioner nordmenn årlig bruker sine ski. Medlemmene i Skiforbundet utgjør dermed mindre enn åtte prosent av dem som er aktive på ski her i landet. Dette er verdt å ha i bakhodet når begrepet «den norske idrettsmodellen» nå anvendes for å sette likhetstegn mellom det å være uorganisert og det å være unorsk.

LES MER: Idretten belønner bedragere

Struping av aktivitet

Vi så det samme da Skiforbundet og Friidrettsforbundet for to år siden advarte sine landslagsløpere mot å delta Norges største motbakkeløp, Skåla Opp. Forbundene truet med at utøverne kunne bli utestengt fra landslag.

Argumentet for boikotten var i første omgang manglende dopingkontroll. Så viste det seg at Skåla Opp – organisert av bedriftsidrettslaget til en av sponsorene – fulgte samme regler for dopingkontroll som Norges Idrettsforbund.

Dermed ble det tydelig for alle at dette handlet om eierskap og lisensinntekter. Slik vi også så da Friidrettsforbundet forsøkte å strupe Holmestrand Maraton, et privat arrangement til inntekt for kreftsaken, ved å si at forbundet hadde eierskap til alle maratonløp i Norge.

LES MER: Snowboardstjerne besøker kristen ungdomsfestival i Tønsberg

Desperat forsøk.

Jeg nevner dette fordi det er et bakteppe til å forstå Skiforbundets velregisserte brudd med X Games like før arrangementet åpnet. NSF brukte også denne gang manglende dopingkontroller som argument for bruddet, en begrunnelse man hadde god grunn til å tro ville gå hjem hos de fleste nordmenn. For hvem er vel for doping?

Oslos tidligere byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke, kunne imidlertid raskt avsløre at de norske idrettstoppene hadde vært mot X Games helt fra starten:

«Jeg opplever at dette er Inge Andersens og Erik Røstes siste desperate forsøk på å stoppe et arrangement de hele tiden har vært i mot».

Til opplysning: Erik Røste er president i Skiforbundet og Inge Andersen er generalsekretær i Norges Idrettsforbund.

Røste var stor nok til å møte opp i VIP-området på avslutningsdagen for hoppkonkurransene i X Games søndag. Der hadde han symboltungt selskap av en av norsk skisports største ikoner, Bjørn Dæhlie.

Kronprinsparet gikk også tilbake på de uttalelsene de kom med etter Ungdoms-OL, der de sa at de ikke ville være til stede på X Games. Nå dukket de opp i Wyllerløypa likevel, og dermed fikk X Games samme kongelige behandling som lekene på Lillehammer og VM i Holmenkollen denne uka.

LES MER: Eliteidretten i Norge har langt på vei tatt breddeidretten som gisler for å kreve løsepenger fra Staten

Offentlig ansvar?

Det er helt på sin plass å spørre om Oslo kommune skulle betalt 42 millioner kroner til et arrangement eid av Disney, der direktøren har en lønn på 45 millioner kroner. Kjernen i debatten er om det er et offentlig ansvar å sponse arrangementene til internasjonale milliardforetak, enten de heter Disney eller IOC. De befinner seg begge i underholdningsbransjen, og de gir oss mye moro.

Men de gjør det for å tjene penger.

Les mer om mer disse temaene:

Lars Gilberg

Lars Gilberg

Lars Gilberg er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter