Kultur

Fornyelse i Risør

I 2019 får Risør kammermusikkfest for første gang i sin 27-årige historie en kunstnerisk leder som er kvinne. Og publikums gjennomsnittsalder er på vei ned.

Mezzosopranen Marianne Beate Kielland er utpekt til kunstnerisk leder for 2019. Festivalsjef Eirik Raude har rett i at det å få en sanger inn i ledelsen, vil bidra til at det da vil bli flere sangere å høre på konsertene, flere vokale innslag. I kammermusikken er deler av vokalrepertoaret lite utprøvd. Dette vil nødvendigvis bety en fornyelse og utvidelse av det musikalske programmet i Risør generelt.

Marianne Beate Kielland betegnes som en av verdens ledende konsertsangere og opptrer med ledende orkestre, ensembler og dirigenter. Hun har i tillegg god erfaring med å arrangere festivaler, noe som ble vektlagt da hun ble utpekt til stillingen.

LES OGSÅ: Talentfabrikk for blåsere

Yngre publikum

Alle som driver med klassisk musikk, forsøker å få flere unge til å gå på konsertene. Risør er intet unntak. Via den informasjonen som billettkjøperne legger igjen på nettet, viser det seg at gjennomsnittsalderen i år ligger mellom 45 og 54 år. Dette er ti år yngre enn tidligere, så det betyr at man i Risør har lykkes med en fornyelse på bred front.

Flere grunner kan nevnes: satsing på sosiale medier hva informasjon om musikkfesten angår, i tillegg til at man er bevisst på å kunne vise flere yngre ansikter utad. I år deltar Det Norske Jentekor på flere av konsertene; det gir ringvirkninger i et yngre publikum. Og så har man Tine Thing Helseths blåsekurs, der unge talenter får vist seg fram og blir synlige.

LES OGSÅ: La sin Stradivarius i skapet

Billettsalget opp

Billettsalget for 2018 ligger mer enn 20 prosent over salget i fjor. Da så det rett nok meget mørkt ut for Risør-festivalen. Etter at kunstnerisk leder Lars Anders Tomter ikke fikk fornyet tillit, gikk det først ut en melding om at det ikke ble noen festival i 2017. Det påvirket naturligvis salget. I toppåret 2011 ble det solgt ca. 8.000 billetter. I år vil tallet ligge på mer enn 6.000.

Tomter etablerte i 2017 sin egen kammermusikkfestival i Sandefjord, den ble arrangert i samme uke som Risør-festivalen. Også i år skjer dette, men i 2019 blir Sandefjord-festivalen flyttet én uke – til glede for mange, skulle man tro. Det virker også som det anspente forholdet er blitt mye bedre. I alle fall sa Eirik Raude at han ikke så noen grunn til at ikke Sandefjord og Risør kunne samarbeide om enkelte opplegg; i Risør samarbeider man allerede godt med en del andre arrangører av musikkfestivaler.

Musikkmiljøet i Norge er ikke større enn at dette er alle parter være godt tjent med.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur