Nyheter

Bærekraftig nettbruk

Nå er det på tide å begynne å tenke etisk på hvem du gir klikkene dine!

Facebook kunne nylig skryte av at de hadde åttedoblet antallet visninger på videoer siden november 2014. Nå har de i snitt åtte milliarder videovisninger. Hver dag.

Og de tjener penger på dem. Dette ville jo greit om det hadde vært deres videoer. Det er det som oftest ikke.

Et eksempel

La meg illustrere dette med et eksempel: Dersom jeg blogget om videoer, kunne jeg tjent penger på at mange så filmene jeg la ut på Facebook.

Hvis jeg da ville ha skjønt at denne artige videoen* fra YouTube ville engasjere mange, kunne jeg lastet ned filmen, og lagt den inn på min egen Facebookside. 95 av dem som følger meg mine ville kanskje likt videoen, og tre ville muligens delt den.

LES MER: Avlyste jula på Facebook

Facebook tjener på det

Dette kan fort bli mange flere. Dersom én av disse tre er en blogger med 10.000 følgere, og 143 av dem deler den samme videoen, kan videoen jeg lastet opp fort bli sett av 95.000 mennesker (venners venners venner).

Alle ser mitt navn over videoen: Bård Bøe lastet opp en video på Facebook.

Ingen av disse visningene faller imidlertid tilbake på produsenten av videoen, verken i form av økt omdømme eller annonsekroner. I stedet har jeg fått et litt bedre omdømme, og er et skritt nærmere å tjene penger på bloggingen min. Facebook har fått drøssevis av annonsekroner.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Mye å forlange?

725 av de 1.000 mest populære videoene på Facebook, er «stjålet» på denne måten fra YouTube, ifølge det tyske animasjonskontoret Kurzgesagt.

Hadde Facebook vært et land, og medlemmene vært innbyggere, ville det vært verdens største land. Er det ikke da mye å forlange at de skal ha kontroll på hvem som eier videoer som til enhver tid blir lastet opp? Nei.

LES MER: Falske bilder spres på nett

Det finnes gode verktøy for å luke vekk disse videoene, allerede i opplastingsøyeblikket - Youtube bruker det aktivt.

Så hvordan kan vi som ser på video på Facebook velge riktig? Hvem skal vi gi klikkene våre?

Svaret er: Støtt de lokale produsentene - se filmen i dens opprinnelige kanal, og gi dem deres velfortjente annonsekroner.

* Denne filmen ble vist minst 20 millioner ganger på Facebook, uten at opphavsmennene Casey Neistat og Jesse Wellens fikk uttelling for det.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter