Sophie Bjørnsen, Elevrådsleder ved Ålesund Folkehøgskole
Sven Wågen Sæther, Rektor ved Ålesund Folkehøgskole
Medietrykket vi som er nær Sjøholt FHS har opplevd i det siste, tyder på at det er farlig at en skole har et offisielt ståsted. Dette kommuniseres også i Vårt land tirsdag 11. februar. Dette er vår respons til oppslaget.
Reaksjoner fra Amnesty
Sophie Bjørnsen, som er elevrådsleder,
[ bestilte regnbuearmbånd fra Amnesty International til alle som vil gå med dem ]
– i full forståelse med IMF-skolen vår. Målet var å synliggjøre mangfoldet blant elever som ikke synes det er bekvemt å bli klistret til heksejakten i media som oppstod rundt Sjøholt FHS. Sophie og rektor Sven Wågen Sæther var enige om å understreke at det ikke må være gruppepress i å gå med regnbuesymbol, slik det ikke skal være press om å gå med kors, halvmåne, hijab eller andre tegn. Vi arbeider systematisk for åndsfrihet på skolen vår og for at alle elever uavhengig av tro og legning skal oppleve skolen vår som sin.
Elevene tok et initiativ for å synliggjøre åndsfriheten ved skolen i lys av mediekjøret. Nå opplever elevene at samfunnet tror at våre elever er hjernevasket og ensrettet.
Amnesty arbeider mot undertrykkelse av mennesker med ulik legning. Støtter dere ikke også åndsfrihet og livssynsfrihet i samfunnet vårt? Hvorfor trykker dere da på for at Sjøholt FHS og IMF-skoler skal bli mest mulig like norsk samfunnskonsensus?
LES MER: Folkehøgskoler vil revurdere samlivskrav etter kritikk
Vårt Land etterlater feil inntrykk
Sophie Bjørnsen sitter igjen og føler seg brukt på en annen måte enn hun hadde tenkt. Når Vårt Land gir en konkurrerende skoleeier mulighet til å profilere seg som en motsetning til IMF-skoler i artikkelen, brukes elevene til noe de slett ikke var komfortable med. Elevene ønsket å vise mangfoldet sitt for verden. Saken ga i stedet inntrykk av en splid på skolen som ikke er reell. Elevene her opplever at de har de rett til å være forskjellige og mene forskjellige ting.
Reaksjoner fra KFUK–KFUM
Frilynte folkehøgskoler som er sterkt uenige med IMFs verdidokument har vist respekt for kristne skolers rett til å ha andre verdier ved ikke å rykke ut for å markere egne skoler i saken. Men KFUK–KFUM velger å spille de to ekteskapssyn i Den norske kirke ut mot hverandre. Den kirka der både rektor, Sven Wågen Sæther, og generalsekretær i KFUK–KFUM, Øystein Magelssen, er medlemmer, velger å la begge syn stå ved siden av hverandre uten at de skal være kirkesplittende.
Hvorfor er ikke dette bra nok for KFUK-KFUM? Vi stoler jo på at kristne elever med klassisk ekteskapssyn, og andre elever fra verdiminoriteter vil få supre folkehøgskole-år på KFUK-KFUM-skoler uten å måtte oppgi egne standpunkter. Og vi vil at forskjellige elever skal vente det samme hos våre skoler som står for et klassisk kristent ekteskapssyn.
Fines noe sånt som nøytral undervisning?
Finnes det nøytral undervisning og nøytralt verdigrunnlag? Er dette i tilfelle ønskelig som grunnlag for en skole? Blir samfunnet rikere eller fattigere av at mange ulike aktører får drive skoler som er åpne og inkluderende for alle elever, og med ulike overbevisninger som grunnlag?
LES MER:
• Ut mot mediene i folkehøyskole-saken: – Bevisst feilinformasjon om Indremisjonsforbundet
• Indremisjonsforbundets samlivskrav møter motstand fra elevråd ved egen skole
• Raja gir ImF-skole støtte: Kan stille verdikrav til ansatte
• Reagerer på Amnesty-kampanje mot kristen folkehøgskole: – Utrolig korttenkt, mener kristentopp