Kommentar

Tenåringstrøbbel

Vi ville ikke latt en uregjerlig femtenåring ta over verden. Men er det ikke nettopp det vi har gjort?

«De eier informasjonen vår. De kjenner vennene dine. De har kredittkortene dine. De lytter på samtalene dine. De følger deg overalt. Og du klarer deg ikke en dag uten.»

Forsida av Time var forrige uke viet til en jubilant: Nettsamfunnet Facebook. Nyhetsmagasinet nøyde seg ikke med et «gratulerer med dagen», men trykte i stedet en tekst av Roger McNamee, tidligere mentor for Facebook-gründer Mark Zuckerberg.  

«Facebook har gjort virkelig grusomme ting, og jeg kan ikke lenger unnskylde hvordan de oppfører seg», skriver McNamee i artikkelen.

Jubileum

Mandag var det nøyaktig femten år siden Mark Zuckerberg lanserte den digitale årboka fra studenthybelen på Harvard. I løpet av det første året hadde én million studenter registrert seg på nettsamfunnet. I dag har Facebook 2,3 milliarder brukere på verdensbasis. 82 prosent av nordmenn bruker Facebook hver dag.

Fra å være et forum for å holde kontakt med venner og familie, har Facebook blitt en plattform for politisk aktivisme, deling av nyheter og diskusjon. Og de har blitt et av verdens største selskaper.

Samtidig har vi helt frivillig gitt teknologigiganten kontroll over våre personopplysninger, uten å være trygge på hvordan informasjonen blir ivaretatt. I april i fjor måtte Zuckerberg forklare seg for både den amerikanske Kongressen og Europaparlamentet etter den såkalte Cambridge Analytica-skandalen. Analyseselskapet hadde samla inn data fra 50 millioner facebookbrukere uten samtykke og solgt informasjonen videre til Donald Trumps valgkampapparat. Disse opplysningene ble brukt til å målrette annonser mot grupper som var på vippen til å stemme på Trump i presidentvalget.

LES OGSÅ: Har delekulturen på sosiale medier gjort det vanskeligere å skille mellom rett og galt?

Demokrati

En av verdens mektigste har nådd konfirmasjonsalder, men har som femtenåringer flest vanskeligheter med å høre på de voksne.

I anledning jubileet har Mark Zuckerberg publisert et innlegg – på Facebook, naturligvis – der han skryter av sosiale mediers demokratiske rolle. Han mener nettverk som Facebook endrer samfunnet, og vil ikke høre på kritikere som mener selskapet skader demokratiet.

«Alle hurtige endringer skaper usikkerhet, men jeg mener tvert i mot at vi nå ser at folk får mer makt, og at vi på lengre sikt vil endre samfunnet så det blir mer åpent og ansvarlig», skriver Zuckerberg.

Hadde bare Facebook vært den demokratiske plattformen Zuckerberg prøver å framstille det som.

LES OGSÅ: Hvis vi fikk se hvor mye Facebook faktisk vet om oss, kan det hende vi ville logget ut for godt.

Sensur

Et av problemene med Facebook er at de har full kontroll over hva det er greit å publisere. For et par uker siden lanserte forskere ved universitetene Oxford og Stanford en rapport som gir Facebook ni råd om hvordan de kan bli en bedre plattform for demokrati og ytringsfrihet. Mye handler om hvordan Facebook bør bedre rutinene for hva slags innhold de forbyr.

Forskerne påpeker at det er forskjell på om en nynazist eller en overlevende publiserer et bilde fra holocaust. De foreslår derfor at Facebook ansetter flere som kan gå gjennom innrapportert innhold og at de også sørger for at disse har kulturell og politisk kompetanse så de kan forstå konteksten bedre.

I tillegg ber de nettsamfunnet gi brukerne mer kontroll over nyhetsstrømmen, som i dag er styrt av algoritmer.

Tillit

Zuckerbergs gamle mentor, Roger McNamee, er inne på det samme i sin artikkel i Time. Han mener Facebook har utnytta tilliten vi har til familie og venner til å bygge en av de mest verdifulle selskapene i verden. Hvis Facebook skal bli mer demokratisk, må de endre forretningsmodell, skriver McNamee.

Og her ligger kjernen av problemet med Facebook: De lever av å selge vår oppmerksomhet – og våre data – videre til kommersielle aktører. Ironien er at vi frivillig har fora Facebook med informasjon som de i neste omgang bruker til å påvirke oss.

LES OGSÅ: Hvordan kom vi dit at personopplysninger ble en form for valuta?

Håp

Men Facebook har et problem som er enda mer alvorlig, i hvert fall for selskapet selv. Bruken daler, og aller mest blant de yngste. Fire av ti ungdommer bruker Facebook mindre enn for ett år siden, viser en ny, norsk undersøkelse. Facebook har blitt et gamlismedium.

Femtenåringen har mista grepet om femtenåringene. Forhåpentligvis fordi de er smartere enn oss voksne. Det gir om ikke annet håp for framtida.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kommentar