Det finnes ingen bærekraftig måte å avhende så store mengder tekstiler som vi kaster i dag
TEKSTILAVFALL: Vi må slutte å se på oss selv som forbrukere, og heller kalle oss ansvarlige borgere.
Berit Roald/NTB
H&M får kritikk for sin håndtering av brukte klær. Kjeden har de siste årene samlet inn kundenes klesavfall, med løfte om å resirkulere og gjenbruke tekstilene. Det er i utgangspunktet fint at de ønsker å ta ansvar for de problemene de selv skaper. Men nå er det klart at H&M i langt mindre grad enn glansbildet tilsier faktisk har løst noe problem, men snarere flyttet det til fattige land. Det er åpenbart kritikkverdig, for det H&M i realiteten gjør er å grønnvaske en industri som i seg selv aldri kan være bærekraftig.
Rask mote
Det var fint så lenge det varte: Nordmenn kjøper dobbelt så mye klær som for tretti år siden, og i snitt forsvinner 23 kilo ut av hver enkelts klesskap årlig. Å vite at klærne brukes på nytt, letter samvittigheten slik at mange kan lette lommeboka uten for mye friksjon. Men det er også dette som er roten til problemet: Det er vår forbrukeratferd som skaper behovet for å håndtere avfallet i det hele tatt.