«Å overlate russetiden til kommersielle interesser er ikke bra for noen»
De kommersielle interessene tjener penger på russen og bidrar både til utenforskap og uvettig pengebruk. Kommuner, skoler og russeforeldre må på banen for å motvirke dette.
RUSSETIDEN: Feiringen overtas av kommersielle interesser.
Lise Åserud
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.
Russetiden er ment å være en fin avslutning på en 13 års skolegang. I mange land er det et par dagers feiring. I Norge har russetiden over mange tiår vokst seg til å bli en lang og dyr feiring. Det kan være krevende for mange som enten har dårlig råd eller opplever utenforskap.
Men det som er verre er hvordan de kommersiell interessene de siste tiårene virkelig har satt kloa i feiringen. Denne uka skriver MDG-politiker Erlend Kristensen et innlegg i Stavanger Aftenblad som beskriver dette godt, under tittelen: «Vi må rive russefeiringen ut av klørne på de kommersielle aktørene!» Han skriver blant annet: Det er «ikke greit at kommersielle aktører dikterer ulovlige kontrakter, eller at russen blir utsatt for urimelige priser på landsmøtet i Kongeparken. Vi hører at mange russ i ettertid føler seg lurt. De har pådratt seg store utgifter som ikke står i stil med opplevelsene. Noen sier at det kan koste opp mot 100 000 kroner for å delta i en russebuss. Ved 25 rulledager blir det altså 4000 kroner per dag. Det er åpenbart ikke verdt pengene.»
Bestill abonnement her
KJØP