Verne eller ikke verne

Er det best å la den fremste kirkekunsten stå trygt på museum, eller utsatt til i en kirke?

MENING: Malerikonservator Kaja Kollandsrud mener kirkekunsten mister sin rolle når den hentes til museene. – Samtidig har innsamlingen gitt oss samlinger å forske på, slik at vi kan ta bedre vare på kunsten, sier hun. Her foran en altertavle fra 1200-tallet, som i hovedsak hadde gylne flater da den var ny.
MENING: Malerikonservator Kaja Kollandsrud mener kirkekunsten mister sin rolle når den hentes til museene. – Samtidig har innsamlingen gitt oss samlinger å forske på, slik at vi kan ta bedre vare på kunsten, sier hun. Her foran en altertavle fra 1200-tallet, som i hovedsak hadde gylne flater da den var ny.
RESTAURERING: Omtrent halvparten av kirkekunsten fra før Svartedauden er i universitetsmuseenes samlinger. Her fra restaureringsatelieet til Kulturhistorisk museum i Oslo.
RESTAURERING: Omtrent halvparten av kirkekunsten fra før Svartedauden er i universitetsmuseenes samlinger. Her fra restaureringsatelieet til Kulturhistorisk museum i Oslo.
TAVLE: Adolph Tidemanns alter­tavle Kristi oppstandelse, som henger i Bragernes kirke, beskrives som skittent, med flassende maling og bølger i lerretet.
TAVLE: Adolph Tidemanns alter­tavle Kristi oppstandelse, som henger i Bragernes kirke, beskrives som skittent, med flassende maling og bølger i lerretet.
VAR GYLLEN: Altertavlen fra Komnes i Buskerud er datert til perioden 1230-50. Den er laget i tre, men så opprinnelig ut som om den var av ­metall.
VAR GYLLEN: Altertavlen fra Komnes i Buskerud er datert til perioden 1230-50. Den er laget i tre, men så opprinnelig ut som om den var av ­metall.
Publisert Sist oppdatert

Maleren Adolph Tidemann står bak Brudeferden i Hardanger og Haugianerne, begge nasjonal­skatter som henger i strengt ­bevoktede og klimakontrollerte­ lokaler.

I Bragernes kirke i Drammen henger et annet av hans store verk, altertavlen Kristi oppstandelse. Oslo Konserveringsatelier har vurdert maleriets tilstand, og beskriver det som skittent, med flassende maling og buklinger – eller bølger – i lerretet.

Hvorfor er det slik at kirkekunsten er dårligere ivaretatt enn annen kunst?

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS