På jakt ­etter for­tiden i New York

Vårt Lands kunstanmelder leter ­forgjeves etter sine slektninger som emigrerte til New York på 1890-tallet, men kommer dem nærmere gjennom kunsten.

Håndverkere jobber på Kiki Smiths glassmaleri til synagogen i Eldridge Street.
Håndverkere jobber på Kiki Smiths glassmaleri til synagogen i Eldridge Street.
Her kan vi se hånden til kopien av Frihetsgudinnen, fra Danh Vos verk We, the people (2010–2013).
Her kan vi se hånden til kopien av Frihetsgudinnen, fra Danh Vos verk We, the people (2010–2013).
Danh Vo viser draperier hvor vi kan se avtrykk av gjenstandene som har stått foran tøyet.
Danh Vo viser draperier hvor vi kan se avtrykk av gjenstandene som har stått foran tøyet.
Publisert Sist oppdatert

Over meg skinner sollyset inn gjennom kunstneren Kiki Smiths vakre­ glassmaleri. I duse blåtoner, spettet med stjerner, skaper verket en buffer mellom­ den hektiske gaten utenfor og Gudshuset. Verket er en erstatning for originalen i ­synagogen i Eldridge Street på Lower East Side, som var en av de første av sitt slag på Manhattan da den stod ferdig i 1876.

Fra 1870-tallet til 1930-tallet kom det over 2,5 millioner ­jøder hit til området rundt den – ­hovedsakelig fra østeuropeiske­ land som ikke så med blide øyne på jøder. I USA kunne de praktisere sin religion fritt.

På 1950-tallet gikk boligpris­ene opp og mange flyttet 
til andre steder i byen.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS