‘Miraklene i middelalderen har jeg ikke noen bestemt oppfatning om’

Jeg tror på at de trodde på det, for å si det sånn. Men på den andre siden, jeg vil ikke utelukke muligheten. Altså – hvorfor ikke?

Publisert Sist oppdatert

Henning Laugerud – i den nye boken din, Reformasjon uten folk, gir du et rikt og mer nyansert bilde av middelalderen enn det ­vanlige. Så – når vi sier «den mørke middelalder», da er det bare tøys?

– Kort og godt: Ja! Det er det enkle svaret på det. «Den mørke middelalder» er en figur som ­springer ut nettopp av reformasjonsdebatten og det er ­derfor jeg mener det er så viktig å kjenne historien, den forteller oss hvor forestillingene vi har kommer fra. Vi hører for eksempel stadig i den politiske ­samtalen – når folk mener ett eller annet som man ikke liker, enten det er muslimske ­islamister eller noe annet, så sier vi at, ja, dette er middelalderske forestillinger. Mens det er motsatt: IS og muslimsk fundamentalisme er alt annet enn ­middelaldersk. Vi sier at militær under­trykkelse og tortur, det er som hentet ut av et middelaldersk ­skrekkabinett. Det er naturligvis fri diktning. Den under­trykkelsen og torturen vi finner i dag, den er vår egen ­oppfinnelse. Det er typisk at vi ­plasserer det vi ikke liker i en annen tid, det er en måte å ­beskytte seg på, det er ikke oss liksom, det er «noen andre». Det er farlig å tenke på den måten.

– Du «lever» i middelalderen mye av tiden din, er du middelalderromantiker?

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS