Flere nyanser av Weidemann

Henie Onstad Kunstsenter henter frem Jakob Weidemanns tidlige verker fra 40- og 50-tallet. Bildene vekker interesse hos dagens unge kunstnere, ifølge kurator.

Jakob Weidemann oppholdt seg i Stockholm like etter krigen, og ble påvirket av datidens modernistiske strømninger. Her er fra 1949. Weidemann vendte stadig tilbale til Picassos kunst.
Jakob Weidemann oppholdt seg i Stockholm like etter krigen, og ble påvirket av datidens modernistiske strømninger. Her er fra 1949. Weidemann vendte stadig tilbale til Picassos kunst.
fra den 19-årige Weidemanns gjennombruddsår, 1942.
fra den 19-årige Weidemanns gjennombruddsår, 1942.
Etter de tunge og mettede «skogbunnbildene» beveget Weidemann seg over i en lettere og lysere form, som i (1965).
Etter de tunge og mettede «skogbunnbildene» beveget Weidemann seg over i en lettere og lysere form, som i (1965).
Publisert Sist oppdatert

Når 50-årsjubilanten Henie Onstad Kunstsenter vier årets store sommerutstilling til Jakob Weidemann, er det ikke tilfeldig. Den folkekjære kunstneren hadde tett kontakt med grunnleggerne av senteret, og har dratt publikum dit flere ganger tidligere. Så bredt presentert som nå, har vi likevel aldri sett ham, skal vi tro kurator og Weidemann-ekspert Karin Hellandsjø.

– Utstillingen er kronologisk, men jeg kom frem til at det var riktig å rette søkelys mot visse perioder, forteller hun.

Det mer ukjente

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS