Vil ha sunnere ­reklame

Britiske myndigheter vil tvinge reklamebransjen bort fra etablerte kjønnsroller og skadelige skjønnhetsideal. – Det blir vanskelig, når reklamen speiler samfunnet, sier norsk reklameforsker.

I Norge er det forbudt med reklame som er «i strid med likeverdet mellom kjønnene». Nå har britiske myndigheter sett seg lei på reklame som fremmer stereotypiske kjønnsroller eller harselerer med mennesker som ikke retter seg etter dem.
Publisert Sist oppdatert

Det er lenge til jul, men mange vil nok kjenne seg igjen: Mor vasker, handler og skriver julekort, mens far, i den grad han deltar, følger mors instruksjoner om hvordan juletreet skal plasseres. Slik fremstilles i alle fall julen i en reklame for den britiske matvarekjeden ASDA. Nå kan en slik fremstilling av kjønn bli forbudt i britisk reklame.

Tirsdag denne uken publiserte nemlig Advertising Standards Authority en rapport som sier at «de eksisterende reguleringene for reklame ikke tar tilstrekkelig hensyn til potensielle krenkelser eller skader forårsaket av kjønnsstereotypier». Rapporten konkluderer med at visse former for fremstilling av kjønn kan ha negativ innvirkning på selvbilde og livsvalg. I samarbeid med industrien, skal det derfor nå utformes nye regler som vil forby reklame som fremmer kjønnsstereotypier eller nedverdiger dem som ikke passer inn i dem, som seksualiserer og objektiviserer kvinner eller som fremmer usunne kroppsidealer.

Vanskelig

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS