Vil ha fairtrademerking av musikk

Musikkbransjen vil merke musikk på samme måte som vi merker rettferdig kaffe. Dermed skal forbrukerne vite at komponist, tekstforfatter og artist har fått ordentlig betalt.

Taylor Swift trakk sitt siste album fra Spotify og kritiserer strømmetjeneste for ikke å betale artistene godt nok. Nå ønsker musikkbransjen seg et uavhengig sertifiseringsorgan som kan dele ut et eget fairtrademerke for musikk til plateselskaper og strømmetjenester som fordeler pengene rettferdig.
Publisert Sist oppdatert

Idéen til en fairtrademerking av musikk oppsto i Canada, der canadiske og amerikanske rettighetsorganisasjoner har gått sammen om å danne initiativet Fair Trade Music. Tanken bak forslaget er at fairtrade-merking av andre varer, som for eksempel kaffe, har vist at forbrukerne er villige til å gjøre etiske valg når de har et alternativ som er enkelt å forstå.

LES OGSÅ: Sju av ti nordmenn strømmer musikk

Global utfordring

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS